måndag 24 juni 2013

Rädda mig inte av Tahereh Mafi


Titel: Rädda mig inte
Författare: Tahereh Mafi
Förlag: B/Wahlströms - Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-32-16197-1
Serie: Shatter Me #2
Språk: Svenska
Antal sidor: 399
Finns hos: Adlibris / Bokus / Bokia
 
******************************************************************************************************************
Handling: Juliettes beröring är dödlig. Hon satt inlåst på grund av sin förbannelse i åratal. Men så träffade hon Warner, den vackre unge mannen utan hjärta. Han gav henne frihet, men bara i hans fångenskap, och om hon använde sin kraft i tyranniets tjänst. Juliette vägrade och flydde tillsammans med Adam, rebellen som bad henne att slåss för friheten och för deras framtid som älskande. Men lika brinnande och okuvlig som Adams och Juliettes kärlek vuxit sig – lika förbjuden kommer den att bli.

I andra delen av sin trilogi fortsätter hyllade Tahereh Mafi att berätta om en existens som brutit samman. Luften är förgiftad och människor arbetar likt fångar under ständig övervakning av Återetablissemanget, som styr det som återstår av världen i ett skräckvälde. Ändå är boken en av de mest romantiska och sensuella som någonsin har skrivits.
Kontrasterna, stämningen, språket och tilltalet är helt unikt. Den handlar om elektrisk kärlek, berusande ondska och omöjliga val. Men också om en desperat längtan efter tillhörighet och att finna hopp, förtroende och självrespekt.
 

~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag hade Rör mig inte färskt i minnet då jag läste den i början på denna månad. Jag tyckte om den första boken i denna serie, så jag såg väldigt mycket fram emot att läsa fortsättningen.
Det är inte så att jag är besviken på denna men den levde kanske inte riktigt upp till mina förväntningar.  De första 150-200 sidorna var sega måste jag säga, de fick ganska långsamt fram. Men resterande 200 sidorna kompenserade den sega starten och jag sträckläste i stort sett den andra halvan av boken.

Precis som i föregående bok tycker jag mycket om språket, det är vackert och välskrivet. Kenji blev med denna bok min favorit, vill ha mera av honom och jag hoppas att han får en lika stor roll i nästa bok. Jag känner inget för varken Adam eller Warner än, men det lutar mera åt team Werner.

Detta var på del hela stora talet en bra bok, jag blev väl som sagt inte lika tagen som med den första boken, men jag tyckte ändå om denna. Ser fram emot att läsa den tredje och sista delen.

Jag lånar i stort sett aldrig böcker på biblioteket. Är verkligen inte ofta som jag är där. Skälet till detta är för att jag vill äga mina böcker. Men nu har jag ställt mig i kö för Falla sönder eftersom det är en bok som inte går att köpa, trist tycker jag och jag vill hemskt gärna läsa även den eftersom jag vill läsa hela serien.

Jag kunde inte bestämma mig för vilket betyg denna bok skulle få, första halvan får 3 och andra halvan 4 så vi säger 3,5.

Betyg: 3,5 av 5. 

4 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar bibliotek och förstår mig inte på folk som sällan är där:). Jag är väldig nyfiken på boken. Ska se om serien finns på biblioteket:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mysigt att strosa omkring på ett bibliotek :) och jag tycker det är bra att folk hittar dit och lånar, men personligen så är drömmen om ett eget privat bibliotek hemma :)

      Radera
  2. vilket biblotek har ni för mitt har tyvärr inte falla sönder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stina - du har även fått svar i din blogg. Nu vet jag inte vart du bor, själv bor jag i Stockholm. På våra bibliotek kan man reservera en bok på bibliotekets hemsida. Sedan kan man välja till vilket bibliotek man vill få boken till, där man vill hämta ut den. Det var så jag gjorde med Falla sönder. Jag reserverade den och har då valt att hämta ut boken på biblioteket där jag bor.
      Lycka till

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.