tisdag 18 juni 2013

I de lugnaste vatten av Viveca Sten


Titel: I de lugnaste vatten
Författare: Viveca Sten
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7001-662-2
Serie: Sandhamn #1 
Språk: Svenska
Antal sidor: 313
Finns hos: Adlibris / Bokus / Bokia
 
******************************************************************************************************************
Handling: Det är en het julimorgon på Sandhamn i Stockholms skärgård. En manskropp inlindad i ett fisknät flyter i land på öns västra strand.
En dryg vecka senare hittas en kvinna brutalt mördad inte långt därifrån och Thomas Andreasson från Nackapolisen får ta sig an fallet.
 

Ledtrådarna är få. Vad har de döda för anknytning till Sandhamn? Vilka hemligheter döljer sig i det lilla samhället? Plågad av förlusten av sin nyfödda dotter och ett havererat äktenskap kstar sig Thomas in i utredningen. Till sin hjälp får han oväntat barndomskamraten Nora Linde, som är fritidsboende på ön.
 

En mördare går lös i sommaridylen och pressen på polisen ökar alltmer. De måste snabbt finna den skyldige innan ytterligare liv går till spillo... 
~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Denna bok läste vi till deckarbokcirkeln. Och detta är även den första bok jag läste av Viveca Sten. Jag är väldigt glad att vi plockade upp den då jag länge velat läsa något av Viveca Sten.

Jag tyckte mycket om "I de lugnaste vatten". Det är en väldigt lättläst bok, kapitlen är väldigt korta vilket också gör att man läser ut boken snabbt. Det är en riktigt spännande och bra historia. Jag kunde verkligen inte lista ut vem den skyldige var förrän mot slutet.

Jag har aldrig varit på Sandhamn, men blev väldigt sugen på att åka dit när jag har semester i slutet på juli, så det kommer jag se till att göra. Trots att jag inte har varit på Sandhamn tidigare känns det som att Viveca har skildrat miljön samt skärgården på ett mycket bra sätt.  

Gillade Thomas och Nora men störde mig en hel del på Henrik. Kan verkligen rekommendera denna deckare och jag ser fram emot att läsa flera böcker av Viveca Sten. 

Betyg: 4 av 5.

Andra delar i serien: 
1. I de lugnaste vatten
2. I den innersta kretsen
3. I grunden utan skuld
4. I stundens hetta
5. I farans riktning 

2 kommentarer:

  1. Jag gillar att läsa deckare och Viveca Stens böcker är jag så sugen på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också om att läsa deckare och denna var verkligen bra, ser fram emot att läsa flera av henne

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.