lördag 18 maj 2013

Film: The Great Gatsby


Igår kväll var jag och min vän och äntligen såg filmatiseringen av The Great Gatsby med min favorit Leonardo DiCaprio i huvudrollen som Jay Gatsby.

Titel: The Great Gatsby
Utgivningsår: 2013
Längd: 143 min
Skådespelare: Leonardo DiCaprio, Joel Edgerton, Isla Fisher, Toby Maguire, Carey Mulligan 
Genre: Drama | Romance  
Betyg på IMDb: 7,3
Länk till IMDb

Handling: Nick Carraway kommer med författardrömmar till New York våren 1922, en tid som präglas av dekadens, överdåd, jazz, alkoholförbud och en överhettad aktiemarknad. När Nick träffar den excentriske miljonären Jay Gatsby dras han in i en fängslande värld av illusioner, omöjlig kärlek och svek. Men alla drömmar har ett slut.

Mina kommentarer: Jag läste boken skriven av F. Scott Fitzgerald för ca 2 år sedan. Tyvärr gillade jag inte boken, den var inte dålig men jag hade på tok för höga förväntningar på boken. Jag tyckte att den var lite småtråkig.

Filmen har jag sett fram emot jag vet inte hur länge. Jag var rädd att jag skulle bli besviken på filmen eftersom jag hade skyhöga förväntningar på den. Jag vet inte varför jag hade så höga förväntningar på filmen då jag inte vart så imponerad av boken.

Nå, vad tyckte jag? Jag fullkomligt ÄLSKADE filmen! Jag vet knappt vart jag ska börja.
Jag älskade miljön den utspelar sig under. Hela 20-talet har jag alltid gillat och varit fascinerad av, kläderna, bilarna, klubbarna. Baz Luhrman har verkligen fångat miljön till The Great Gatsby och hela 20-tals eran på ett helt underbart sätt.

Jag älskade att man i början av filmen inte fick se Jay Gatsby framifrån. Man fick endast en hint här och där att han var närvarande, en hand som sträckte sig efter ett glas, en rygg, en gestalt. Och när man sedan fick se Gatsby i sin helhet skuttade mitt lila tonårshjärta till. Leo har varit min favorit sedan jag gick i sjuan och jag kommer på mig själv att småle superfånigt när jag ser en film med honom, haha.
Men det var bara en sån vacker scen när han vände sig om och lyfte glaset. Jag tycker ju i stort sett nästan alltid att Leo är snygg men i denna var han snyggare än på länge. Han är den perfekte Gatsby, han är Gatsby. Jag har alltid tyckt att han är en fantastisk skådespelare och i denna bevisar han åter igen hur bra skådespelare han är, en av de bästa av sin generation.
Även de andra skådespelarna var mycket bra i sina roller. Joel Edgerton var mycket bra som Tom Buchanan. Tobey Maguire har aldrig varit en favorit hos mig men han var också bra i sin roll som Nick Carraway.

Jag älskade att regissören hade med en version på postern från boken. Jag älskade hur den var filmad. Den var så vacker. T.o.m musiken passade perfekt in i varje scen trots att regissören valde att använda sig av tex Jay-Z´s musik, men det var så passande.

Efter att ha sett denna film tror jag nästan att jag behöver läsa om boken. Jag tror att jag kanske skulle ändra uppfattning om den efter att ha sett denna film.

Jag kan på riktigt inte komma på något negativt med denna film. Utan allt jag kan säga är att ni bör se denna film :) 
Åh vad jag älskade den här filmen, jag måste nog se den igen :)

9 kommentarer:

  1. Vad kul! Nu blev jag verkligen peppad på att se den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh se den :) så himla underbar :)

      Radera
  2. sv: Jo jag tror att Beautiful creatures ska läsas och ses för att man ska få en egen uppfattning. Jag läser ju inte så mycket böcker om övernaturliga saker så kanske därför jag gillar den ;) måste se filmen snart oxå...

    SvaraRadera
  3. Åh va kul att den var bra! Jag ska se den imorgon och jag längtar! Såg du den i 3D? Och i så fall var den bra i 3D? Jag har inte bestämt mig än om jag ska se den i 3D eller i vanligt format...

    SvaraRadera
  4. Älskade också filmen. Håller med om att Leo var bättre och snyggare än på länge. Såg du i 3D? Jag gjorde det och för första gången fattade jag grejen med det på riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg den i 3D precis som du :) jag har väl egentligen inte fattat grejen med 3D innan jag heller, men denna gjorde sig verkligen bra i just 3D. Älskade verkligen den filmen :)

      Radera
  5. Älskade boken och tror jag kommer gilla filmen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas jag verkligen att du gör :) som du ser så älskade jag filmen :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.