lördag 20 april 2013

Bokbloggsjerka 19 – 22 april

Denna vecka undrar Annika:

Att bokomslaget är viktigt för många har jag förstått, men hur viktig anser du att bokens titel är?

Snygga bokomslag tycker jag självklart om, det gör sig fint i min bokhylla. Men bokens titel är inte så jätteviktigt för mig. När jag köper böcker tittar jag efter en fortsättning på en serie jag läser eller vill läsa. Jag tittar efter favoritförfattarna, författare som jag känner igen och har hört talas om. Böcker jag har blivit tipsad om.

Självklart dras jag till en titel om jag ser den på hyllan och inte känner igen boken. Då kan jag ta och titta på boken, dess baksida för att se om det är någon bok som intresserad mig. Hade den inte haft en intressant titel hade jag kanske inte tittat på den. 
Så lite omedvetet dras jag nog till bokens titel men det är inte jätteviktigt för mig. 

8 kommentarer:

  1. Vi dras nog ofta omedvetet till en titel, precis som vi påverkas av reklam, fast vi tror att vi inte gör det.

    SvaraRadera
  2. Jag tror nog att vi påverkas av titlar vare sig vi vill eller inte :)

    SvaraRadera
  3. Fina bokomslag är alltid roligt och kan nästan fungera som dekoration i hemmet :)

    Jag håller med om att titeln inte är så viktig när man exempelvis redan följer en serie.

    Ha en trevlig söndag :)

    SvaraRadera
  4. Håller med dig om att titlar egentligen inte är så viktiga men en bra titel kan verkligen höja helhetsintrycket man får av en bok :)

    SvaraRadera
  5. Jag gillar fina framsidor och intressanta baksidor...

    SvaraRadera
  6. Jag dras till snygga omslag och gillar titlar som sticker ut, men bryr mig inte så mycket om det när det gäller favoritförfattare :)

    SvaraRadera
  7. Precis. Titeln kan ju vara ett plus i kanten, men inte avgörande. Däremot blir det ju tydligare vad den tillhör för genre. Jag jerkaskriver om långa titlar!

    SvaraRadera
  8. De titlar som tilltalar mig verkar bara bestå av ett enda ord, kort och kärnfullt :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.