onsdag 20 mars 2013

På väg av Jack Kerouac

Titel: På väg
Författare: Jack Kerouac
Språk: Svenska
Antal sidor: 374

(Utläst 10 mars 2013)
(Denna bok ingår i min klassikerutmaning) 
******************************************************************************************************************
Handling: En ung och oskyldig Sal Paradise följer med den smått galne Dean Moriarty på en hisnande resa fram och tillbaka över USA. I en hedonistisk jakt på frigörelse och förverkligande genom sprit, sex, droger och jazz testar de gränserna för den amerikanska drömmen.

På väg är en lysande blandning av fiktion och självbiografi. Jack Kerouacs roman kom att definiera beatgenerationen och blev snabbt en modern klassiker.

~Goodreads.com

Jag tycker: Jag tycker denna bok har så fint omslag, den är så klassisk på något vis. På väg har stått i min bokhylla jag vet inte hur länge och nu blev den äntligen läst till min klassikerutmaning.

Jag tyckte att den började bra, jag var intresserad och ville veta mer och följa dem under deras resa genom USA, tyckte den var riktigt intressant och bra i början. Men sedan i mitten hände något och jag började tappa intresset. Det blev liksom lite för tjatigt med alla städer de besökte fram och tillbaka. Jag blev lite förvirrad hur tvärs och kors de åkte genom USA. 
Sedan så var det var på tok för många karaktärer och  namn att hålla reda på. Självklart träffar de på en hel del människor när de ger sig ut på denna typ av resa. Men det blev liksom för mycket namn hela tiden, jag blandade ihop människorna när de ibland återkom genom boken och jag orkade inte ens memorera deras namn.

Jag tycker dock att Kerouacs sätt att skriva var intressant, det är vackert och fångande. Jag var på väg att ge denna bok 4 av 5 i betyg, men då jag tappade intresset någonstans i mitten och tyckte det blev lite för utdraget får den en stark 3:a. Jag gillade den ändå i slutändan och är glad att jag äntligen läste den.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.