lördag 16 februari 2013

The Host av Stephenie Meyer

Titel: The Host
Författare: Stephenie Meyer
Språk: Engelska
Antal sidor: 617

******************************************************************************************************************
Handling: Melanie Stryder refuses to fade away. The earth has been invaded by a species that takes over the minds of their human hosts, and most of humanity has succumbed.

Wanderer, the invading 'soul' who has been given Melanie's body, knew about the challenges of living inside a human: the overwhelming emotions, the too-vivid memories. But she did not expect that Melanie would refuse to relinquish possession of her mind.

Melanie fills Wanderer's thoughts with visions of the man she loves - Jared, a human who still lives in hiding. Unable to separate herself from her body's desires, Wanderer yearns for a man she's never met. As outside forces make Wanderer and Melanie unwilling allies, they set off to search for the man they both love.

~Goodreads.com

Jag tycker: Denna bok har stått i min olästa bokhylla jag vet inte hur många år, köpte den sjukt länge sedan. Jag vet egentligen inte varför jag inte har läst den förrän nu, jag älskar ju Twilight sagan som Stephenie Meyer har skrivit. Anyways, NU tog jag äntligen tag i den, ville så gärna läsa den innan filmen har premiär. 

Trots att detta är en helt annan bok än vad Twilight sagan är så hade jag goda förhoppningar på denna bok. Trodde i bakhuvudet att jag skulle älska den bara för att Stephenie Meyer har skrivit den. Nu låter jag jättenegativ i denna recension såhär i början. Men The Host var inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Jag har försökt läsa den vid ett annat tillfälle, då la jag av efter ca 30 sidor. Var helt förvirrad av handlingen där i början. Men nu bestämde jag mig då att läsa den.

Det tog mig jättelång tid att komma in i boken, jag  kom på mig själv med att tänka på annat för att jag aldrig kom in i handlingen. Den var inte dålig utan bara väldigt seg tyckte jag, det hände liksom ingenting, för att det skulle hända något tog det på tok för lång tid att komma dit med all beskrivning som gjordes. Jag tyckte att boken var för lång, den hade inte behövt vara 617 sidor. Eftersom jag tyckte att den var så seg som den var tog den på tok för lång tid att läsa ut.

Aja, nu har jag läst den trots att jag höll på att ge upp. Återstår att se om jag ser filmen på bio, vill någon kompis gå så följer jag med. Känns som att filmen i detta fall är bättre än vad boken är.

Jag tvekade med att ge denna bok en 2:a eller 3:a i betyg, det blev trots allt en 3:a. Bara för att slutet eller sista halvan kompenserar den väldigt långsamma starten. Och för att det i slutändan är en mänsklig historia om kärlek, vänskap och lojalitet och för att den ändå är rätt unik. I slutändan gillade jag faktiskt Wanderer.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.