fredag 7 augusti 2020

Goda grannar av Mattias Edvardsson

Titel: Goda grannar
Författare: Mattias Edvardsson
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 978-91-3715-486-2 
Antal sidor: 357
Finns hos: Adlibris / Bokus

Handling: Micke och Bianca flyttar till ett fridfullt villakvarter som verkar perfekt för dem och deras två barn. Men allt eftersom de lär känna sina nya grannar kommer obehaget krypande. 

På samma gata bor Jacqueline, en  före detta fotomodell som har svårt att styra rätt i tillvaron, och hennes son Fabian som inte riktigt är som andra barn. I området bor även Ola. Han kämpar med sitt mående efter ett överfallsrån och blir allt mer besatt av att bevara tryggheten i villaidyllen. Och så pensionärerna Gun-Britt och Åke som övervakar vartenda steg som grannarna tar. 

När Bianca blir påkörd utanför sitt hus verkar det först röra som om en tragisk olycka. Men medan hon kämpar för sitt liv på sjukhuset växer tvivlet hos polisen och bland de boende i kvarteret. Micke har alltid trott på rättvisan. Men tänk om det krävs våld för att den ska segra. 

Kommentar: Man är ju alltid lite nervös när man ska läsa en författares nya bok när man tokälskade förra boken, ni vet man bygger upp så höga förväntningar. Men i det här fallet kunde jag andas ut och det kan ni också göra som älskade "En helt vanlig familj" och författarens andra böcker.

Det här är spännande och intressant på en gång, jag fastnar på en gång och kunde i stort sett inte lägga ifrån mig boken. Endast några sidor in i boken kryper det av obehag och olust i mig, inte bara pga den hemska olycka utan hur nära och klaustrofobiskt det känns av grannsamhället där verkligen alla har kolla på varandras minsta lilla rörelse.

Jag gillar hur man i varje kapitel får följa Micke, Jaquline och Fabian innan och efter olyckan, det blir aldrig rörigt utan väldigt passande för handlingen och berättelsen. Jag gillar det lite långsamma berättande där det är mer fokus på personbeskrivningar och stämningar. Precis som i "En helt vanlig familj" tycker jag mycket om att det inte handlar om själva sannolika brott utan hur människor faktiskt agerar i stressade och pressande situationer, speciellt när det kommer till ens nära och kära.

Jag tror mig flera gånger under tiden jag läser förstå vem som gjort vad, vem man kan lita på, vem som talar sanning, vem som ljuger, men ja jag hade fel flera gånger om.
Helt enkelt en fantastisk bok som jag rekommenderar varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.