måndag 22 juni 2020

Höstdåd av Anders de la Motte

Titel: Höstdåd
Författare: Anders de la Motte
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-860-5
Serie: Årstidskvartetten #2
Antal sidor: 420
Finns hos: Adlibris / Bokus

Handling: En sensommarkväll 1990 tältar fem barndomsvänner vid sitt hemliga badställe, ett nedlagt stenbrott på en skånsk ås. Nyss har de tagit studenten och vuxenlivet väntar runt hörnet. Stämningen är därför upprymd, men också vemodig eftersom vännerna inser att den här kvällen innebär ett farväl både till ungdomstiden och till varandra. På mer än ett sätt ska det visa sig för när morgonen gryr och det första höstregnet fallit flyter en kropp i stenbrottets mörka vatten. En tragisk olycka fastslår polisutredningen, men alla är inte övertygade. 

I tjugosju år förblir händelsen ett sår i bygden, en konflikt som stilla bidar sin tid. Och när den gamle polischefen ersätts av Anna Vesper, en nyinflyttad mordutredare från Stockholm, börjar dunkla krafter sättas rörelse. Snart har Anna inget val. Hon måste ignorera alla varningar och öppna ärendet från 1990. Hösten få säger sig minnas men som ändå aldrig blivit glömd.    

Kommentar: Det känns alltid tryggt att påbörja en bok skriven av Anders de la Motte, han gör mig aldrig besviken. Precis som i förra boken i denna Årstidskvartett växlar kapitlen mellan dåtid och nutid, det ger ett bra flyt i båda historierna, båda spåren är väldigt intressanta att följa. Jag gillar att läsa om de hemligheter som staden och dess invånare mörkar.

Jag tycker om Anders sätt att skriva, det är lite lågmält men det passar sig i denna serie. Han är otroligt duktig på miljöskildringen, här i Nedanås där alla känner alla och i stort sett allt om varandra. Hans sätt att skriva om miljön sätter verkligen tonen för handlingen. Jag tycker även om Anna Vesper, hur hon kämpar på med sin tonårsdotter och mansgrisar till kollegor. Jag hade gärna fortsatt följa henne i flera böcker.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.