söndag 22 mars 2020

Till alla killar jag har gillat av Jenny Han

Titel: Till alla killar jag har gillat
Författare: Jenny Han
Förlag: Lavender Lit
ISBN: 978-91-8787-936-4
Original titel: To all the boys I´ve loved before
Serie: Lara Jean #1
Antal sidor: 362
Finns hos: Adlibris / Bokus

Handling: I sitt rum har sextonåriga Lara Jean en hattask full med kärleksbrev. Det är inte kärleksbrev som hon har fått, utan som hon har skrivit själv. Hon har skrivit ett för varje kille hon har varit kär i, fem stycken totalt. I sina brev kan hon ösa ur sig alla sina känslor, men det är inte meningen att någon annan ska få se dem. Breven är bara till för henne. 

Men så en dag är de borta. Postade. Och alla killar som Lara Jean någonsin har gillat får reda på hur hon känner. Det värsta är att en av dem är hennes storasysters färre detta pojkvän. Helt plötsligt är Lara Jeans kärleksliv, som tidigare bara existerade i fantasin, helt utom kontroll.  

Kommentar: Köpte hela denna serie på årets bokrea. Har tidigare läst Jenny Hans serie som jag tror kallas "Summer", en serie jag verkligen gillade. Denna hade jag så klart höga förväntningar på eftersom var och varannan pratar gott om den. Lite besviken är jag allt, tyvärr.

Visst är den lättsam och mysig, en fin berättelse om Lara Jean som bor ihop med sin pappa och två systrar. Familjen Covey/Song är en härlig familj, systrarnas relation med pappan är så fin, deras familj verkar bara så himla mysig. Dock var den lite töntig och barnslig emellanåt. Lara kändes lite väl naiv och framförallt barnslig ibland. Lillasystern pratade däremot lite väl för avancerat för att vara 9 år, jag upplevde det som att hon pratade som någon som var betydligt mycket äldre.
Jag hade nog förväntat mig mer, speciellt efter alla lovord på både boken och filmen. Jag kommer absolut att fortsätta läsa den då det är skön avkoppling från alla deckare, och filmen kommer jag också att se.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.