söndag 22 september 2019

Dotter saknad av Anna Jansson

Titel: Dotter saknad
Författare: Anna Jansson
Förlag: Norstedts
ISBN: 978-91-1309-699-5
Serie: Bergslagens blå #1
Antal sidor: 375
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Norstedts, stort tack!

Första meningen: "Det var långfredag."

Handling: Vera Bark flyr hals över huvud från sin möhippa i det lilla samhället Hampetorp utanför Örebro. I fem års tid vandrar sedan hennes far, kriminalinspektör Kristoffer Bark, längst Hjälmarens strand, mil efter mil, i sökandet efter sin dotter. Man befarar att hon drunknat. Ovissheten tär på honom och på Veras mor som är på väg att gå under i sin förtvivlan.

Tre år efter Veras möhippa försvinner en undersköterska från samma plats. Utredningen läggs ner också i detta fall, men Kristoffer Bark får den öppnad igen som ett cold case. Den saknade kvinnan påminner på många sätt om hans dotter. Snart inser han att det finns fler samband än han först annat. 

Kommentar: Jag har ännu inte läst Anna Janssons serie om Maria Wern, en serie jag varit nyfiken på länge. "Dotter saknad" är den första delen i deckarserien författaren valt att kalla Bergslagen Blå.

Det är en spännande, mörk och stundtals även en obehaglig  bok. Man kan riktigt känna Kristoffers sorg efter dottern och hans maniska sätt i sitt ökande för att få svar på vad det var som hände henne. Att förlora ett barn måste vara varje förälders värsta mardröm. Det är inte svårt att inte lida med Kristoffer i hans sökande efter den försvunna dottern. Han är helt och hållet besatt att ta reda på vad som hände dottern.

Författaren lägger ut små ledtrådar genom berättelsen som får mig att tro att jag har klurat ut det och fatta misstankar mot den ena och den andra.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.