lördag 20 april 2019

Till Daniel av Olaug Nilssen

Titel: Till Daniel
Författare: Olaug Nilssen
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0017-795-9
Original titel: Tung tids tale
Språk: Svenska
Antal sidor: 171
Finns hos: Adlibris / Bokus
*************************************************************************************
Handling: Den lille pojken Daniel förlorar gradvis sitt språk och hans personlighet förändras. För Daniels mamma blir livet en kamp, först för att förstå vad som händer med honom, sen för att kunna ge honom det stöd han behöver. Familjen prövas allt hårdare och processen de går igenom för att få rätt hjälp blir lång och svår. 

Till Daniel är en drabbande roman om att vara förälder till ett barn med autism, om kärleken och om kampen för att barnet ska bli sett för den han är och få det stöd som han och familjen behöver. Mammor ska aldrig ge upp, sägs det, men vad är att acceptera sin situation och vad är att ge upp?

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Böcker behöver inte alltid vara så långa för att man ska få fram det man tänkt sig av texten och berättelsen. Det är denna bok ett bevis på, med sina 171 sidor berörde den här boken mig oerhört. Ett par dagar efter att jag hade läst ut den var jag hos Albert Bonniers Förlag där författaren Olaug Nilssen berättade om boken. Där blev jag ännu mera berörd och känslosam.

Boken "Till Daniel" handlar om författarens egna son. Han har drabbats av autism. De första åren av sitt liv utvecklas han som vilken barn som helst i hans ålder, men sedan händer något med hans utveckling, från att ha varit ett barn som pratar oavbrutet till att inte tala alls, hans personlighet förändras helt. Boken handlar om Daniel och hans familjs svårigheter att handskas med livet, alla byråkratiska hinder som de stöter på.

Boken är otroligt utlämnande, personlig, gripande, det är svårt att inte bli berörd. Ibland är det svårt att förstå hur hon orkar med vardagen, men det är ju så att man orkar mer än man tror när det kommer till ens barn och vill deras bästa. Jag har sådan stor respekt för Olaug, den kärlek hon har till sitt barn är så fint. Jag förbannad över all pappersbyråkrati som hon måste lägga sin tid på till myndigheter för att få hjälp, det är helt otroligt hur fyrkantiga myndigheter är men tyvärr inget nytt.

Jag rekommenderar varmt den här boken.

Betyg: 4 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Albert Bonniers Förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.