måndag 29 april 2019

En bur av guld av Camilla Läckberg

Titel: En bur av guld
Författare: Camilla Läckberg
Förlag: Forum
ISBN: 978-91-3715-268-4
Serie: Fayes hämnd #1
Språk: Svenska
Antal sidor: 371
Finns hos: Adlibris / Bokus
***************************************************************************************************************************
Handling: Efter tio Fjällbackadeckare bryter Camilla Läckberg ny mark med en dramatisk berättelse om svek, upprättelse och hämnd. "En bur av guld" är en drabbande roman om en kvinna som blir bedragen och utnyttjad, men tar kontroll över sitt eget öde. 

På ytan verkar Faye ha allt. En perfekt make, en älskad dotter och en lyxig lägenhet i den finaste delen av Stockholm. Men mörka minnen från uppväxten i Fjällbacka jagar henne och hon känner sig alltmer som en fånge i en gyllene bur. En gång var hon en stark kvinna med ambitioner, men för Jacks skulle har hon gett upp allt. När han sviker henne raseras hela Fayes värld. Plötsligt har hon ingenting alls. Först står hon handfallen, men sedan bestämmer hon sig för att ge igen och börja planera en gruvlig hämnd. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Det här är en bok jag varit pepped på enda sedan Camilla Läckberg annonserade att hon hade börjat skriva på en ny bok och en ny serie. Älskar hennes böcker och sätt att skriva. "En bur av guld" är något helt annat än hennes Fjällbackaserie med Erika och Patrik i spetsen. Kul tycker jag att hon pausar den framgångsrika serien och satsar på något nytt.

Det här mina vänner är fantastisk! Jag tyckte väldigt mycket om den, sträckläste den på en dag. Jag fastnade direkt och kunde inte lägga ifrån mig boken innan den var slut. Längtar som bara den till del 2 kommer ut, när det nu blir. Det här var verkligen helt annorlunda mot Läckbergs tidigare böcker, och jag gillar det, gillar det väldigt mycket. Om jag minns rätt har Camilla själv sagt att detta bland anat är en hyllning till 80-tals litteratur så som Jackie Collins, ingen författare som jag läst något av.

Handlingen utspelar sig på Östermalm, i överklassens salonger, de dyraste gatorna, dyraste restaurangerna. Människorna i denna miljö som hon målar upp bryr sig uteslutande om status och pengar, de njuter av att visa upp det de har, de tävlar med sina vänner och njuter av avundsjuka blickar. Men är de så lyckliga som de vill visa upp?!

Läckberg visar upp en helt ny sida i sitt författarskap med "En bur av guld". Boken har en viss feministisk underton, den ligger helt rätt i tiden iom MeToo-debatten. Som jag skrev innan var detta en bok som jag sträckläste, berättelsen är driven och har ett tempo där det hela tiden händer något. Man märker verkligen att författaren är fylld av ny skriv och kämparglöd. Det finns en hel del heta sex-scener i berättelsen, vissa kanske tycker det är lite för mycket tantsnusk, men personligen tycker jag att det är väldigt passande för berättelsen för så mycket är det inte att det tar över. Tycker hon har lyckats bra med det, det är relevant för berättelsen.

Faye är en karaktär som är helt annorlunda från Erica, jag gillar Faye och längtar till att få återse henne. Jag gillar hur man får följa hennes mörka upplevelser från barndomen till där hon är idag. Jag ska erkänna att jag blev något irriterad på henne att hon i sitt äktenskap med Jack la sig så platt men det har ju sin förklaring och man kan ju säga att hon verkligen reser sig ur askan.

Det enda jag egentligen kan invända mot är att upplösningen klaras av lite snabbt men nu när jag fått smälta boken ett tag så är jag tillfreds med det också. Ser verkligen fram emot nästa del.

Betyg: 4 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bokförlaget Forum, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.