onsdag 23 januari 2019

Vägen till Sugar Maple Inn av Louise Miller

Titel: Vägen till Sugar Maple Inn 
Författare: Louise Miller
Förlag: Printz Publishing
ISBN: 978-91-8826-134-2
Original titel: The city bakers guide to country living 
Språk: Svenska
Antal sidor: 296
Finns hos: Adlibris / Bokus
********************************************************************************
Handling: När konditorn Olivia Rawling råkar sätta fyr på en efterrätt, samt hela lokalen där hon jobbar, flyr hon till den mest trösterika plats hon kan komma på: den lilla staden Guthrie, där hennes bästa vän Hannah bor. 

När hon blir erbjuden ett jobb av Margaret, den grälsjuka ägaren till pensionatet Sugar Maple Inn, ser hon ingen anledning till att inte tacka ja. Tillsammans med sin överentusiastiska hund flyttar Olivia in i husets baksida och det dröjer inte länge innan hennes desserter frestar hela byns befolkning. 

Olivia finner sig snabbt till rätta i småstadslivet, och när Martin McCracken återvänder till Guthrie för att ta hand om sin sjuka far uppstår ljuva känslor. Men när en oväntad besökare dyker upp ställs allt på sin spets. Olivia inser att hon antigen måste stanna och inse att livet inte alltid blir som man tänkt sig, eller göra det som hon gör bäst fly. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Det här är en sån bok där det mesta är förutsägbart, men det gör mig faktiskt ingenting för det är tjusningen ibland med denna typ av bok. Man vet att man kommer få en mysig stund när man läser den, man vet att det kommer att vara sött, att berättelsen kommer få ett lyckligt slut. Och ibland behöver man läsa denna typ av bok, något som är positivt, speciellt jag som läser en del deckare så jag behöver slänga in lite mys mellan alla mord och eländighet. Visst att den är förutsägbar men den innehåller även några oväntade vändningar mot slutet.

Hela boken andas nybakat, jag nästan känner doften av alla de fantastiska bakverk som Olivia tillverkar. Jag blir hur sugen som helst att ställa mig i köket och baka. I slutet av boken får man receptet på en prisbelönt äppelpaj, den måste jag baka en dag snarast.

Olivia är lätt att ta till sig. Jag tyckte väl att hon var lite väl velig i början men hon växte ju längre in i boken jag kom. Ägarinnan till Sugar Maple Inn Margaret är till en början väldigt fyrkantig och känns vresig men hon har hjärtat på rätt ställe. Överlag är det många fina och härliga karaktärer i denna bok.

Detta var en mysig och härlig feelgood. Jag vill verkligen läsa mer av Louise Miller.

Betyg: 4 av 5

2 kommentarer:

  1. Denna vill jag verkligen läsa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verkligen rekommendera den :) Supersöt och härlig bok :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.