måndag 1 oktober 2018

Sömnernas sömn av Elin Säfström

Titel: Sömnernas sömn
Författare: Elin Säfström
Förlag: Gilla Böcker / Lilla Piratförlaget
ISBN: 978-91-7813-023-8
Serie: En väktares bekännelser #3
Språk: Svenska
Antal sidor: 314
Finns hos: Adlibris / Bokus
***********************************************************************
Handling: Stockholm är fullproppat med tomtar, troll, älvor och andra väsen, men de flesta människor ser dem inte. 
Och det är Tildas jobb att se till att de fortsätter så. Men det är inte så lätt, när det är dags för tomteting, och stan svämmar över av berusade tomtar. 

En morgon hittas flera ihjälbitna getter på Skansen. Både Tilda och de trollfientliga tomtarna är övertygade om att det är ett troll som varit framme. Tomtar och troll ställs mot varandra och konflikten trappas upp, samtidigt som fler döda djur dyker upp, i oväntade konstellationer. Vem är det som dödar djuren och varför? 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Äntligen är tredje boken om Tilda här. Älskar den här serien verkligen och har älskat varje bok i serien, denna är inget undantag.

Världen med som Elin Säfström är så charmig att jag önskade att troll, tomtar och älvor fanns på riktigt och jag fick visas i deras värld iallafall en stund. Man blir så glad av att läsa dessa böcker, jag sitter med ett leende i stort sett under hela läsningens gång, flinar och bryter ut i gapskratt med jämna mellanrum.

Nu är jag ingen ungdom längre men jag kan känna igen mig i Tildas tankar från när en var yngre och tonåring, allt det vardagliga ni vet i skolan, kompisar och de vanliga tonårsproblem. Jag tycker väldigt mycket om henne och kommer att sakna henne om detta är sista boken i serien. Och så kommer jag sakna Vide något oerhört.

Sömnernas sömn är oerhört underhållande, humoristisk och full av fantasi, jag kommer nog slänga ett extra öga om mig vid nästa besök till Skansen och Rålis kan jag tala om.

Har för mig att jag läst att detta är sista boken i serien, om det är det så är detta ett värdigt avslut på en fantastisk serie som jag rekommenderar dig att läsa. Jag hoppas Elin Säfström aldrig slutar skriva och underhålla oss så jag hoppas hon i detta nu sitter och skriver på en ny serie.

Betyg: 4 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Gilla Böcker / Lilla Piratförlaget, tack för den.

2 kommentarer:

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.