måndag 6 augusti 2018

Film: X-Men

Titel: X-Men
Originaltitel: X-Men 
Premiär: 2 augusti 2000 (Sverige) 
Längd: 1 h 44 min
Skådespelare: Bla Hugh Jackman, Patrick Stewart, Ian McKellen, Famke Janssen, James Marsden, Halle Berry, Anna Paquin, Rebecca Romijn, Bruce Davidson
Genre: Action ┃Adventure ┃Sci-Fi
Betyg på IMDb: 7,4
Länk till IMDb

Handling: "De är väldigt speciella barn, överlägsna i sina sinnen. En länk i evolutionen. Varje barn föddes med en genetisk mutation och under puberteten visar sig dessa mutationer som superkrafter hos de unga människorna. De blir "The X-Men" och under ledning av Professor Charles Xavier, slåss de för en bättre värld."

Kommentarer: Jag såg denna film för ett par år sedan, men insåg nu när jag såg om den med mitt Marvel maraton att jag glömt en hel del. Jag fastnade inte riktigt för den första gången jag såg den och fortsatte sedan att se de där min favorit Michael Fassbender är med, just för att han är med och jag ser allt han gör. Så att se om denna blev en positiv överraskning då jag gillade den bättre denna gång.

X-Men börjar med att Marie/Rouge myser med sin pojkvän när hon pussar honom märker hon att hon har en farlig egenskap. Hon vet inte vad hon ska göra med sina krafter så hon rymmer hemifrån., på flykt möter hon andra varelser, mutanter som de kallas, de ser ut som människor men har speciella gåvor. Några av dem vill använda gåvorna för att göra gott i välden, andra som Magneto inte så mycket, han vill starta krig mot människorna eftersom människorna vill kontrollera och registrera mutanter.

Den här första filmen känns nästan som en pilot till en TV-serie, det är mycket som ska introduceras och man hinner inte riktigt med allt i denna film. Filmen hinner precis komma igång och så är den slut. Nu vet vi ju att det kommit ett par filmer till men när denna kom ut 2000 var det inte svårt att lista ut att det skulle komma en till del då slutet verkligen avslöjar det.

Jag har inte uppskattat Wolverine i de övriga filmer lika mycket som jag gör här han blev snabbt favorit här. Jag skrattar högt åt ett par av hans repliker:
Wolverine: Hey! It´s me.
Cyclops: Prove it!
Wolverine: You´re a dick.
Cyclops: Okay

Wolverine: What do they call you? "Wheels"?


2 kommentarer:

  1. Men gud, är den 18 år gammal?!? Men det var ju alldeles nyss jag såg den på bio? Det betyder ju att...

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.