söndag 15 april 2018

Bokhandeln på Riverside Drive av Frida Skybäck

Titel: Bokhandeln på Riverside Drive
Författare: Frida Skybäcl
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
ISBN: 978-91-8844-781-4 
Språk: Svenska
Antal sidor: 445
Finns hos: Adlibris / Bokus

************************************************************************************
Handling: Charlotte är för ung för att vara änka, för ung för att förlora den hon älskar. I sitt vilsna tillstånd tar hon paus från sitt framgångsrika företag och söker ro på den skånska landsbygden. 

Men så får hon ett oväntat besked, hon har ärvt ett hus i London av en moster hon knappt visste att hon hade. Och huset inrymmer en bokhandel. 
Inställd på att sälja huset flyger Charlotte till England, där den konkursfärdiga Riverside Bookshop och den excentriska personalen verkar bortom all räddning. Men trots att Charlotte inte vet något om hur man driver en bokhandel växer snart en gemenskap med den motsträviga personalen fram. 

Samtidigt som Charlotte kämpar för att rädda bokhandeln inser hon att det är något som inte riktigt stämmer. Varför har Charlotte aldrig träffat sin moster och vad är det för mörk hemlighet som döljer sig i huset?

Bokhandeln på Riverside Drive är en varm, charmig och hoppingivande feelgoodroman om hur ett hus fyllt med böcker, en handfull främlingar och en butter gammal hankatt kan hjälpa någon att börja om på nytt. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har tidigare läst Frida Skybäcks böcker om systrarna Stiernfors, tyckte mycket om båda böckerna speciellt Polarnatt, älskade den boken. Bokhandeln på Riverside Drive är ingen historisk roman utan den utspelar sig i modern tid, en feelgood roman.

Boken handlar om Charlotte som har ärvt en bokhandel i London av sin moster som hon aldrig träffat eller ens visste fanns. Charlotte är väl inte så jättepigg på att ärva en bokhandel, hon är fortfarande i stor sorg då hon förlorat sin stora kärlek i en olycka. Hon vill bara gräva ner sig i sitt arbete och slippa hantera sorgen. Vi får även följa en historia i dåtid, den om Charlottes mamma och mostern Sara och deras tid i London. Sakta nystas hemligheter från förr upp.

En bok som handlar om människor som älskar böcker, en bok om en bokhandel, det är ju liksom bäddat för succé. Och det är precis vad det är med den här boken. Jag älskade verkligen den här boken. Bokhandeln på Riverside drive är en otroligt mysig och charmig bok, jag blir så glad av att läsa den.

Bara det att den utspelar sig i en bokhandel är det ultimata samt att den utspelar sig i London ger en extra mysfaktor. En riktigt mysig och härlig feelgood av Frida Skybäck. Londonmiljön är fint skildrad, jag ser mig själv gå längst med gatorna. Jag älskar kärleken till böckerna som karaktärerna som jobbar i bokhandeln har till böcker, karaktärerna är färgstarka och sympatiska både bland de som arbetar där och de som kommer in och handlar. Personalen hade jag velat träffa i verkligheten.

Det här är en bok för alla boknördar och för alla som älskar att läsa. Jag får nästan lust att skola om mig, flytta till London och öppna en egen charmig bokhandel. Bokhandeln på Riverside Drive är en otroligt fin och varm berättelse som jag rekommenderar starkt. 

Betyg: 5 av 5

Böcker jag läst av Frida Skybäck: 
Norrsken
Polarnatt

Denna bok var ett recensionsexemplar från Louise Bäckelin Förlag, tack för den.

6 kommentarer:

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.