tisdag 27 mars 2018

Hemmet av Mats Strandberg

Titel: Hemmet
Författare: Mats Strandberg
Förlag: Norstedts
ISBN: 978-91-1308-282-0 
Språk: Svenska
Antal sidor: 339
Finns hos: Adlibris / Bokus

*************************************************************************************
Handling: Välkommen till Hemmet. En kuslig berättelse om kärlek, vänskap och den största skräcken av alla: att förlora kontrollen över sig själv. 

Joel är tillbaka i småstaden där han växte upp. Han tvingas bli förälder till sin mamma Monika, som nu ska flytta in på demensboendet Tallskuggan. På hemmet jobbar Joels barndomsvän Nina. De har inte pratat med varandra sedan tonårens smärtsamma avsked. 

Monika blir snabbt sämre när hon flyttar in på avdelning D. Hennes utbrott blir alltmer våldsamma. Och hon tycks veta saker som hon inte borde känna till. Det är nästan som om något okänt tagit över henne. 

Nu förs Joel och Nina åter samman för att rädda Monika och sig själva. 

(Goodreads.com) 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag tyckte mycket om Mats Strandbergs Färjan som jag läste 2016. Det var en riktigt bra bok, en riktigt klaustrofobisk bok. Så det var med höga förväntningar jag började läsa Hemmet. Hemmet är tom ännu bättre än Färjan.

Det här är en sådan bok som man helt enkelt inte kan lägga ifrån sig, älskar när man kommer över sådana böcker. Egentligen är inte skräck riktigt min genre, jag kan dock läsa och uppskatta en och annat bok i denna genre, men Mats Strandberg har ett eget sätt att skriva på som jag uppskattar. Nu var Hemmet inte riktigt skräck-skräck utan mer en historia som långsamt kryper sig på en trots att jag inte riktigt trodde på allt.

Handlingen utspelar sig på ett demensboende. Och ska jag vara ärlig ger det mig obehagskänslor bara av att tänka på det. Jag får panik av tanken av att hamna där när jag blir äldre och gaggig. Mats lyckas skildra boendet på ett demensboende otroligt skickligt och trovärdigt (trots att jag inte har någon erfarenhet). Man sitter på helspänn under hela läsningen.

Det är inte det övernaturliga som skrämmer mig utan den största skräcken är i det mentala fängelse som patienterna befinner sig i, den personliga fångenskap de befinner sig i med en sjukdom de inte har kontroll över eller ens kan påverka. Som vanligt är Mats fenomenal på karaktärer och personbeskrivningar. De blir levande och riktiga personer bakom dem när han skriver om dem. Han har så detaljerade personbeskrivningar, jag riktigt känner deras känslor.

Betyg: 4 av 5

Böcker jag läst av Mats Strandberg: 
Cirkeln (Engelfors #1)
Eld (Engelfors #2)
Nyckeln (Engfors #3)
Färjan

4 kommentarer:

  1. Jag har varken läst Färjan eller Hemmet men är så sugen på att läsa båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verkligen rekommendera båda :)

      Radera
  2. Håller med om att hans största styrka är det här med karaktärer och personer, de blir liksom livs levande bara av hans ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur. De känns så levande när han skriver om sina karaktärer, det är som att jag känner dem alla på det sätt han skriver om dem.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.