måndag 12 mars 2018

Film: Tårgeneralen

Titel: Tårtgeneralen
Premiär: 7 mars 2018
Skådespelare: Mikael Persbrandt, Helena Bergström, Tomas von Brömssen, Cecilia Frode, Agnes Lindström Bollmgren
Genre: Comedy
Betyg på IMDb: 7,6
Länk till IMDb

Handling:"Medan bygden lamslås och ett helt land skrattar bestämmer sig Hasse P - nyinflyttad, skuldsatt, möjligen alkoholiserat för att motbevisa "Stockholmsjävlarna" genom att bygga världens längsta smörgåstårta. Det blir uppvakten till en serie befängda händelser. Men den här dråpliga berättelsen som är hämtad ur verkligheten, handlar också om allt det som sjuder under ytan i vilken svensk stad som helst. Framförallt handlar det om en man, hans smörgåstårta och om ett annat slags livsverk. "

Kommentarer: Jag har egentligen slutat gå på bio, jag irriterar mig på tok för mycket på andra biobesökare. Men när det kom en inbjudan att gå på galapremiären via en av skådespelarna i filmen kunde jag helt enkelt inte tacka nej. Och tur var väl det för detta var en riktigt pärla till film.

Året är 1984 i Köping. Jan Guillou har precis i tv utnämnt Köping för Sveriges tråkigaste stad. Detta tänker inte Hasse P ta, en alkoholiserad mångsysslare. Han bestämmer sig för att nyktra till och engagerar det lokala bageriet i det vansinniga projektet om att försöka ta sig in i Guinness rekordbok genom att baka en halv kilometer lång smörgåstårta.

Filmen är baserad på Filip Hammar och Fredrik Wikingssons bok "Tårgeneralen" och det är även de som står för regin och manus. Det här är en riktigt härlig och kärleksfull film, hysteriskt rolig är den också, jag skrattar och gråter om vartannat.

Suveränt skådespeleri av alla inblandade, inte minst från Mikael Persbrandt som spelar Hasse P. De har gjort ett fantastisk jobb med att förvandla honom till en sliten gubbe.

Storyn utspelar sig som sagt 1984, jag själv är född precis början på 80-talet. Så det var ju så härligt att återse alla hockeyfrillor, stora mustascher, stora brillor, frisyrer etc. Inget mode jag skulle vilja ha tillbaka men det blev en nostalgi trip av dess like.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.