måndag 18 september 2017

Film: The Mummy

Titel: The Mummy
Originaltitel: The Mummy
Premiär: 9 juni 2017 (Sverige) 
Längd: 1 h 50 min
Skådespelare: Tom Cruise, Russell Crowe, Annabelle Wallis, Sofia Boutella, Jake Johnson, Courtnet B. Vance, 
Genre: Action ┃Adventure ┃Fantasy
Betyg på IMDb: 5,6
Länk till IMDb

Handling: "Den egyptiska drottningen Ahmanet väcks ur sin eviga vila för att hämnas på den värld som på ett orättvist sätt tog hennes liv. Med sig ur graven tar hon en ilska och ett hämndbegär som fått tryckkoka i en gravkammare i tusentals år. Mumien."

Kommentarer: Jag har väl alltid tyckt om Tom Cruise som skådespelare, på det personliga planet med allt skumt han har för sig not so much. Men det går inte att förneka att karln är en grym skådespelare. Egyptisk historia har alltid fascinerat mig så då ville jag såklart se denna film. Ja vad ska man säga detta var väl inte så mycket att hänga i julgrannen tyvärr.

Det börjar ganska bra det här, i inledningen tar Russell Crowes rollfigur oss tillbaka till det forna Egypten. Prinsessan Ahmanet som för 5000 år sedan tränades till att ta över när pappa farao trillar av pinn. Men pappa farao får med sin andra fru en son och denne blir arvinge istället. Ahmanet tänker inte finna sig i det, hon ingår en pakt med dödsguden Set och dödar pappa, hustrun och halvbrodern. Innan hon hinner slutföra sin plan åker hon fast och blir levande mumifierad.
Spola fram till nutid och Tom Cruises karaktär och kollegor hittar denna undangömda grav och ja saker börja hända helt enkelt. Och ungefär här börjar det gå utför.

The Mummy är inte en remake på filmen med Rachel Weisz och Brendan Fraser utan detta är helt nytt. Något som Universal valt att kalla Dark universe, deras nya satsning med filmer om monster och hjältar.

Filmen hoppar mellan att försöka vara rolig, läskig och spännande. Tyvärr blir allt en enda röra istället för att underhålla mig. Det blir aldrig tillräckligt läskigt eller spännande, men visst skrattade jag till lite här och var.

Skådespelarna, ja de gör väl vad de ska, iallafall Tom Cruise, Russell Crowe är en annan skådespelare jag i vanliga fall gillar (som skådespelare med temperamentet verkar han inte som en mysig man), är ganska kass i denna film. Annabelle Wallis, måste förlåt mig vara en av de sämsta skådespelerskan jag sett på länge, hon är snygg och söt men som skådespelare är hon rent ut sagt kass. Har aldrig varit något fan av henne som skådis.

3 kommentarer:

  1. Varje gång det är dags att beställa film så kikar jag på denna. Jag gillar ju Tom Cruise och har sett större delen av de filmer han varit med i, men den här har så dåligt betyg på IMDb att jag har tvekat. Nu slutar jag att tveka. Jag vill nog fortfarande se den, men jag behöver inte äga den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här var tyvärr ingen hit för mig, men tycker absolut att du kan se den för Tom Cruise gör bra ifrån sig men det är nog ingen film du behöver äga faktiskt.

      Radera
  2. Den här har jag tänkt se nu när den kommer på blu-ray i oktober.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.