onsdag 30 augusti 2017

Det växte ett träd i Brooklyn av Betty Smith

Titel: Det växte ett träd i Brooklyn: Del 1
Författare: Betty Smith 
Förlag: Bookmark förlag
ISBN: 978-91-8834-573-8
Original titel: A tree grows in Brooklyn
Språk: Svenska
Antal sidor: 295
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: En uppväxt fylld av kärlek, grymhet, skratt och sorg. 

Brooklyn 1912: Den unga Francie klättrar ut på brandstegen för att få vara ifred med sin bok. Inne i lägenhetens mörker skrapar hennes mamma ihop matrester till middag medan lillebrodern leker. Ingen vet var pappan sover ruset av sig. 

Livet är inte alltid lätt för Francie, men hon älskar sin familj och den stökigt livliga stadsdelen som de bor i. Men framförallt bär hon på en stor dröm om att bli författare, och om att få resa över bron till New York och se världen. 

"Det växte ett träd i Brooklyn" är en ärlig och stark uppväxtskildring. Genom en ung kvinnas iakttagelser får vi del av en unik tid och plats, på ett sätt som griper tag i våra egna liv. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag fick ett väldigt trevlig email från förlaget om jag ville läsa del 2 i denna mini serie. De var inte bara snälla och skickade mig andra delen utan även första delen, stort tack för det.

Jag har varit väldigt sugen på att läsa denna efter att ha läst om den på olika bokbloggar och de flesta verkar verkligen ha fallit pladask för den, så jag var klart nyfiken. Så nu har jag läst den. Jag föll kanske inte lika mycket som så många andra men det är absolut en bra och fin bok.

Jag har alltid varit svag för böcker och filmer som utspelar sig i Amerika under början av 1900-talet. När det kommer till Amerika är det verkligen min favoritperiod att läsa om. Här utspelar sig handlingen under 1900-talets början i Brooklyn. Många har flyttat till Amerika för att skapa sig ett bättre liv. Det är under tuffa omständigheter, man får slita hårt varje dag för att få ihop pengar för mat för dagen. Vi får läsa ut Francines perspektiv, upplevelser och iakttagelser och hennes väg mot tonåren. Det är som sagt ett hårt liv de här människorna lever men historien skildras så realistiskt att jag verkligen föreställer mig att det var så för många.

Miljöbeskrivningarna av Brooklyn är fantastisk, man nästan känner alla lukterna och hör alla ljuden, en tydlig bild av alla människorna, det känns som att jag vandrar omkring där på gatorna. Miljöerna är det som verkligen bidrar till en fin läsupplevelse.

Trots elände lyckas karaktärerna finna lycka och glädje i vardagen. För Francine är det på biblioteket där hon lånar bok efter bok. Jag gillade verkligen den biten där hennes mamma varje dag läser Bibeln och Shakespeare för barnen. Just Francine och hennes familj tycker jag mycket om. Alla kvinnorna är otroligt starka som sliter för att se till att familjen har det bra och har mat på bordet. Francines moster Sissy är en fantastisk person, hon lever verkligen inte efter samhällets förväntningar och det skvallras friskt om henne men hon är så lätt att tycka om.

Jag blir gripen flera gånger men ändå så hade jag förväntat mig mer av den. Men jag ser fram emot att läsa del 2 som jag absolut kommer läsa nu i september.

Betyg: 3 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bookmark förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.