söndag 9 juli 2017

Något du inte vet att jag vet av Birgitta Bergin

Titel: Något du inte vet att jag vet
Författare: Birgitta Bergin
Förlag: Bokfabriken
ISBN: 978-91-7629-378-2
Serie: Elsa & Thore 
Språk: Svenska
Antal sidor: 380
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Ett år har gått sedan den stora förlovningsfesten. Elsa och Thore, 82 år, är nu lyckligt gifta och det är dags att återvända hem från Kanarieöarna. De bjuder ut sina familjer till en helg i skärgården, och när alla släktingar dyker upp vibrerar luften av anspänning.

Under året som gått sedan Elsa och Thore skickade ut sina hårda men rättvisa brev, har flera av släktingarna rannsakat sig själva. Men allt är inte frid och fröjd – nya hemligheter har staplats på varandra, saker har iakttagits och värderingar har ställts på sin spets. Allting kulminerar i en absurd helg på skärgårdsön.

Något du inte vet att jag vet är en fristående fortsättning på Som ett brev på posten. Det är en roman fylld av värme, romantik och svart humor. Birgitta Bergins stil är som vanligt rapp, förlösande och högst beroendeframkallande.
 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: "Något du inte vet att jag vet" är en fristående fortsättning på "Som ett brev på posten" som jag läste förra månaden. Trots att det står att detta är en fristående del ville jag såklart ha läst första delen. Visst kan denna läsas just fristående men man får ut så mycket mer om man läser första delen.

Nu hade ju jag första delen färskt i huvudet men om det är ett tag sedan man läste den finns ett persongalleri/släktträd i början av boken som hjälper väldigt mycket att komma ihåg hur alla är släkt med varandra.

Boken är mysig och trevlig, den kom inte riktigt upp till samma nivå som föregångaren, men den är inte långt efter för det var en bra uppföljare. Här får man veta hur det har gått för alla släktingar under det år som Elsa och Thore befunnit sig i Spanien och hur de har fått iordning på sina liv eller inte. Precis som i förra boken kan jag tala om att det finns en och annan karaktär att störa ihjäl sig på, vilka stolpskott helt enkelt. Men det var trevligt att läsa om hur vissa av dem förändrats och de förändringar de gjort som personer men även i sina liv.

Boken är välskriven och väldigt lättläst. Den är riktigt rolig men även gripande, slutet överraskade mig verkligen.

Betyg: 3,5 av 5

Böcker jag läst av Birgitta Bergin: 

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bokfabriken, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.