söndag 30 juli 2017

Fjäril i koppel av Zinat Pirzadeh

Titel: Fjäril i koppel
Författare: Zinat Pirzadeh
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-8696-933-2 
Språk: Svenska
Antal sidor: 288
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: I Teheran befinner sig en ung kvinna. Under en natt ska hon fatta sitt livs största beslut, det som kommer att förändra hela hennes tillvaro och påverka många människors liv. I väntan på gryningen blickar hon tillbaka och funderar över den flicka som hon en gång var. 

För länge sedan kom Shirins farfar vandrande över gränsen från Sovjetunionen till den lilla staden Chalos vid Kaspiska havet. Han blev kär i stadens längsta flicka och bestämde sig för att stanna för gott.
Runt farmor och farfars vackra hus samlas släkten, farbror Abbas med affärssinne, farbror Babak som får kvinnorna på fall och den vackra men ogifta faster Mahasti. Och förstås Shirin och hennes familj. Hon är den enda dottern bland fem syskon, men minst lika modig som sina bröder och fylld av äventyrslust. Det försätter henne i svårigheter – och för med sig fantastiska upplevelser. Som liten flicka iakttar hon och lyssnar på tanterna som skvallrar om Farah Diba i farmors kök och kvinnorna som gör upp äktenskapsaffärer i badhuset.

Före revolutionen är livet förhållandevis enkelt, men med revolutionen kommer mörkret och Shirins hjärta härdas av allt som sker omkring henne.

Fjäril i koppel är Zinat Pirzadehs debutroman. En roman inspirerad av författarens liv och uppväxt i Iran i en tid av förändring.

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag var faktiskt lite tveksam till att läsa den här boken eftersom Zinat Pirzadehs humor inte riktigt faller mig i smaken, har aldrig orkat se färdigt när hon tex gjort stå upp komedi på tv. Den här boken slank ner i korgen under bokrean eftersom den endast kostade 19 kr, tur för mig för det här var riktigt bra.

Det står på omslaget att den som gillar Flyga drake också kommer att gilla denna och vad jag har förstått så har den här även jämförts med just Flyga drake. Jag kan inte riktigt hålla med, Flyga drake är en av mina absolut favoritböcker, visst finns en och annan likhet men den här går inte att jämföra med Flyga drake.

Fjäril i koppel är delvis inspirerad av författarens egna uppväxt i Iran. Berättelsen växlar mellan dåtid och nutid, tillbakablickar på Shirins uppväxt och hennes familjs historia. I början blir jag förvirrad av alla släktförhållande, det är många släktingar, farbröder, syskon, morföräldrar, farföräldrar osv, jag får inte riktigt kläm på dem. Men egentligen gör det inte så mycket man förstår till slut ändå och det är många intressanta personporträtt Jag blev väldigt förtjust i Shirins mormor, en riktigt krutgumma som inte räds för någon och gör precis som hon vill. Shiri själv är en väldigt intressant karaktär men väldigt mycket skinn på näsan. Hennes historia är både fängslande och stark.

Det här är en gripande bok, den tar upp tunga ämnen så som omskärelse, tvångsäktenskap, offentliga avrättningar. Klart en historia som lämnar ett avtryck. Zinat Pirazadeh skriver vackert. Jag är glad att jag köpte den här boken och till slut läste den.

Betyg: 4 av 5

2 kommentarer:

  1. Jag gillade denna, men jag kan inte avgöra om den kan jämföras med Flyga drake, eftersom jag inte har läst den. Generellt så tycker jag inte att man kan jämföra Hosseinis sätt att skriva med Zinat Pirzadehs. Det är milsvid skillnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller verkligen med dig att man inte ska jämföra Hosseinis sätt att skriva med Pirzadehs de är verkligen ljusår ifrån varandra även om jag gillade denna.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.