måndag 17 juli 2017

Film: Jason Bourne

Titel: Jason Bourne
Originaltitel: Jason Bourne 
Premiär: 27 juli 2017 (Sverige) 
Längd: 2 h 3 min
Skådespelare: Matt Damon, Tommy Lee Jones, Alicia Vikander, Vincent Cassel, Julia Stiles, Riz Ahmed
Genre: Action ┃Thriller
Betyg på IMDb: 6,7
Länk till IMDb

Handling: "Jason Bourne har fått lära sig att leva med insikten av att ha varit ett redskap för att utföra operationer som myndigheterna behöver, men inte vill kännas vid. Samtidig förändras välden i en takt som verkar springa ifrån makthavarna, som bara kan se på när en ny verklighet lägger sig som ett raster ovanpå den gamla. Att minnas allt är inte samma sak som att veta någonting."

Kommentarer: På tiden att denna äntligen blev sedd efter att ha haft den liggandes på datorn bra många månader. Är det inte dags att pensionera Jason Bourne nu?! Det händer liksom inte så mycket mer än vad vi redan sett i föregående filmer, CIA är ute efter Bourne, han gömmer sig, ska ta reda på sanningen, slåss än hit och dit, ja precis samma som vi sett i de andra filmerna. Känns som att denna inte tillför så mycket.

Större delen av filmen är det utdragna evighetsscener med motorcykeljakt i Atenoch biljakt i Las Vegas. Och som vanligt är det filmat något så förbannat skakigt med snabba klipp och närbilder, jag blev typ åksjuk och ont i ögonen för det är nästintill omöjligt att se vad som händer mer än att det skakar än hit och dit.

Jag gillar Matt Damon men här ser han bara trött ut som att han egentligen inte vill bara med. Visst han orkar med men det känns som att han faktiskt tappat gnistan för den här serien. Alica Vikander gillar jag ju och tycker att hon i stort sett alltid gör bra ifrån sig. Men nja detta var väl kanske inte hennes bästa rollprestation. Till att börja har hon en riktigt dålig amerikansk accent för att spela amerikan, störde mig som fan på den så till den milda grad att det distraherade mig för att höra vad hon sa, tyvärr. Och sedan kände jag inte riktigt att jag köpte henne som hård it-boss på CIA, hon gick mest runt och såg sur ut genom hela filmen.


2 kommentarer:

  1. Jag såg denna på bio förra sommaren och jag höll faktiskt på att gå därifrån efter den första motorcykeljakten. Det gick inte att se någonting. Efter det så hämtade sig aldrig filmen riktigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du ville gå därifrån ;) håller med dig, den hämtade sig verkligen inte efter första motorcyckeljakten och det gick verkligen inte att se något.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.