måndag 8 maj 2017

Ond skörd av Sharon Bolton

Titel: Ond skörd
Författare: Sharon Bolton
Förlag: Modernista
ISBN: 978-91-7645-418-3
Original titel: Blood harvest
Språk: Svenska
Antal sidor: 473
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Tolvåriga Tom Fletcher och hans familj har precis flyttat till det lilla samhället Heptonclough i utkanten av en vidsträckt hed. Familjen verkar äntligen ha funnit sitt drömhem. Men snart rämnar fernissan. Tom börjar höra röster och ser en underlig flicka smyga omkring vid kyrkogården. Han är övertygad om att han är förföljd. 

De vuxna i Toms närhet försöker hjälpa honom, inklusive psykiatrikern Evi Oliver och samhällets nye kyrkoherde, Harry Laycock. Men det visar sig snart att något inte står rätt till i Heptonclough. Det som familjen Fletcher till en början trodde var busstreck visar sig vara rena hot. Och när Toms yngre syskon Milly och Joe försvinner blir mardrömmen verklighet. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Sharon Bolton är en av mina favorit författare. Hon skriver helt fantastiskt, alltid på topp. Men den här, Ond skörd måste jag säga inte riktigt levde upp till hennes föregående böcker som jag har läst skrivna av henne. Det här var hennes svagaste bok i mitt tycke.

Redan i början kände jag att det här kommer bli ganska trögt. Och trögt blev det. Avslutningen var spännande även om jag hade mina misstankar att det var precis så som det visade sig att det var, men vägen dit var väldigt trög. Boken var helt enkelt för lång för sitt eget bästa.

Som vanligt bygger Bolton upp spänningen på ett skickligt sätt. Historien andras gotiskt. Det är även ett spöktema genom hela boken, trots att jag fick rysningar längst ryggraden ibland men jag kände mig ändå lite skeptisk till detta spöktema. Det blir även krypande läskigt och otäckt eftersom det är barn inblandat, och det lämnar inte en oberörd.

Det blev ingen favorit av Bolton men gillar man hennes böcker vill man givetvis även läsa denna.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Sharon Bolton:
Nu ser du mig
Livrädd
Odödlig
En mörk och förvriden flod
Små svarta lögner
Offer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.