onsdag 5 april 2017

Vinterstängt av Jörn Lier Horst

Titel: Vinterstängt 
Författare: Jörn Lier Horst
Förlag: Lind & Co
ISBN: 978-91-7461-403-9
Original titel: Vintersteng
Serie: William Wisting #7
Språk: Svenska
Antal sidor: 381
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Dimman har lagt sig över kustlandskapet en mörk höstkväll. Ove Bakkerud planerar en sista lugn helg på sommarstället innan han stänger till det inför vintern. Men i stället finner han sin stuga vandaliserad. När han chockad stapplar över till grannhuset, som tillhör en känd tv-profil, hittar han liket av en man som misshandlats till döds. 

Polisen William Wistings dotter Line, kriminalreporter, har dragit sig tillbaka till familjens stiga för att skriva på sin bok. Under en promenad finner hon ett lik i en gammal träbåt. Ögonen är borta. Och från himlen faller döda fåglar i hundratal. 

Utredningen pekar mot narkotikasmuggling och en stöldliga från Litauen. Det tycks också som om Lines tidigare pojkvän har något med fallet att göra. 

Man upptäcker fler lik, och en av de mördade försvinner spårlöst under transporten från obduktionssalen till begravningsbyrån. Snart står det klart att enorma summor pengar är inblandade, och det tycks inte finnas några gränser för vilka grymheter de skyldiga är beredda att begå för att undgå upptäckt. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Norska författare är ju något av favorit hos mig. Så tänkte jag att jag kommer ju såklart att gilla även denna men ibland har man fel mina vänner. Det är inte det att den är dålig men jag gillar helt enkelt inte denna serier, eller rättare sagt jag fastnar inte för den. Den är helt enkelt för långtråkig, torr, långsam, seg och långrandig. Många jämför med succéförfattaren Jo Nesbö (en av mina absoluta favoritförfattare), men nej tyvärr är inte Jörn Lier Horst i närheten av Nesbö.

Vinterstängt är den tredje boken om William Wisting och hans dotter Line som översätts till svenska. Här kan vi snacka om att böckerna är översatta huller om buller. Jag har läst Jakthundar, Vinterstängt utspelar sig tydligen förre Jakthundar och Grottmannen (som jag har hemma oläst i hyllan, kanske skulle jag ha läst den först). Vad är egentligen grejen med att de översätts i fel ordning? Nu gör det ändå inte så mycket eftersom fallen och berättelserna är fristående. Och det finns inte så mycket om William Wistings privatliv som gör att man missar något för helt ärligt är han urtråkig.

För min del är inte detta någon polisdeckare som sticker ut. Det är stort fokus på själva polisutredningen och den beskrivs in i minsta lilla detalj. Privatliv hos varken William eller dottern Line Wisting finns i stort sett inte. Jag behöver inte veta allt om deras privatliv men ge mig något i alla fall, något vill man ändå veta om karaktärerna man följer. Varken han eller Line fängslar mig och jag kommer dem inte nära överhuvudtaget.

Själva intrigen, men narkotikasmuggling och stöldligor känns realistisk och aktuell, det bidrar ändå till berättelsens trovärdighet. Eftersom jag helst vill avsluta serier jag påbörjar så kommer jag med störst sannolikhet att fortsätta på serien även om den översätta helt käpp rätt åt helvete i fel ordning.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Jörn Lier Horst:
Jakthundarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.