söndag 23 april 2017

Häxan av Camilla Läckberg

Titel: Häxan 
Författare: Camilla Läckberg
Förlag: Forum bokförlag
ISBN: 978-91-3713-779-7
Serie: Fjällbacka #10
Språk: Svenska
Antal sidor: 607
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: När fyraåriga Linnea försvinner från en gård utanför Fjällbacka väcks tragiska minnen till liv. Trettio år tidigare försvinner en liten flicka från exakt samma gård och hittades senare mördad. Den gången anklagades två trettonåriga flickor för att ha fört bort och dödat flickan. De befanns skyldiga i domstol men slapp fängelse på grund av sin ålder. Den ena av dem har efter det levt ett stilla liv i Fjällbacka. Den andra har just återvänt för första gången sedan händelsen, nu som firad skådespelare för att porträttera Ingrid Bergman i en film som spelas in i trakten.

Fjällbackaborna ställer mangrant upp i sökandet efter Linnea, och till slut finner man henne. Naken, invid samma skogstjärn där den första flickan hittades. Skräcken sprider sig i det lilla samhället. Kan fler flickor vara i fara? Trots att Patrik Hedström tycker att det verkar långsökt börjar han och hans kollegor vid Tanumshedepolisen utreda om det finns något samband mellan de två fallen. Till sin hjälp får de Erica Falk, som sedan länge arbetar med en bok om det gamla mordet. Utredningen river upp många sår, drevet går och invånarnas rädsla för det okända får fruktansvärda konsekvenser. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Häxan är den tionde delen i Fjällbackaserien skriven av Camilla Läckberg, det här är verkligen en bok jag sett fram emot att läsa, gillar verkligen den här serien.

Häxan är klart den bästa boken i den här serien, den har i stort sett allt jag vill ha i en deckare och lite mer. Först blev jag lite chockad när jag plockade på mig den här boken att den var så tjock, strax över 600 sidor. Så långa böcker burkar ju inte Läckberg skiva och jag tänkte hur ska hon få ihop allt? Kommer jag tycka att det är en massa onödigt pladder och onödigt lång bok? Jag har egentligen inget emot tegelstenar men ja tankarna for ju som ovan men jag behövde inte oroa mig alls, för hon får verkligen ihop det. Jag läste ut den under påskhelgen, var riktig svår att lägga ifrån sig, man ville veta hur det skulle sluta och så var den ju så lättläst trots tjockleken.

Största delen av boken utspelar sig i nutid, men det är tre olika berättelser som utspelar sig. Till en början har de inte något gemensamt men givetvis vävs allt ihop på slutet. Det är först i slutet som jag förstår kopplingen med historien som utspelar sig på 1600-talet och titeln får helt plötsligt betydelse. Häxan tar upp aktuella samhälles händelser så som främlingsfientlighet, mobbing, rasism, nättrakasserier, ondska, allvarliga ämnen helt enkelt blandat med lättsamma händelser i vardagen hos Patrick och hans kollegor.

Det tog mig ett par böcker in i serien innan jag började störa mig på att Erica lägger sig i allting och att hon verkar liksom kunna lösa brotten bättre än poliserna som att de är helt inkompetenta. Hon lyckas liksom alltid genom ett sammanträffande skriva om just det fallet, känna någon som känner någon osv men här har hon inte riktigt lika stort inflytande och det var faktiskt skönt. 

Med tanke på hur den slutade så bådar det gott för en till bok i den här serien och jag längtar verkligen. 

Betyg: 4 av 5.

Böcker jag läst av Camilla Läckberg:
Isprinsessan
Predikanten
Stenhuggaren
Olycksfågeln
Tyskungen 
Sjöjungfrun
Fyrvaktaren
Änglamakerskan
Lejontämjaren

8 kommentarer:

  1. Jag har önskat mig denna i födelsedagspresent och jag har gott hopp om att jag får den. Men det dröjer ju lite tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag minns rätt så fyller du år i juni :) och tiden går ju så fort så vips så är vi där :)

      Radera
  2. Vad får dig att gilla Läckbergs mördarglädje, för det verkar ingen botten på vad hon vill förmedla. Och det hemska är, att vi matas ständigt med dyl. i media. Jag ser ingen vare sig lärdom eller underhållning i det hon skriver vilket är en förutsättning för att jag läser böcker. Författarens undermåliga språkbruk verkar vara av mindre betydelse? Det anser jag vara ett sätt att undervärdera läsarnas intelligens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mördarglädje skulle jag inte kalla det. Vad skiljer henne i så fall från andra författare så som Jo Nesbö, Kristina Ohlsson, Mons Kallentoft osv osv? I deras böcker faller människor också som furor. Jag ser inte dem kritiseras så som Läckberg gör. Ja det är en fruktansvärd orättvis värld vi lever i och som du säger vi matas varje dag i media. Jag har aldrig sagt att jag tar lärdom eller underhållning av hennes böcker. Jag gillar hennes böcker och sättet hon skriver på. Och någonting måste hon göra rätt med tanke på hur mycket böcker hon säljer, runt om i hela världen. Jag tycker om att blanda min läsning, läster allt från deckare till klassiker till romaner till chick lit. Jag känner inte behovet av att lära mig av varje bok jag läser, vissa böcker läser jag för att komma bort från min vardag, det behöver inte alltid vara glatt eller allvarligt. Och åter igen varför tycker du att just Läckbergs språk är undermåligt? Tycker du så om de flesta som skriver denna typ av deckare?

      Radera
  3. Har påbörjat denna och tycker att den är riktigt bra än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar den, jag gillade den verkligen.

      Radera
  4. Vågade inte läsa vad du har skrivit utan kollade ditt betyg, det känns riktigt lovande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du inte läste hela ;) du måste läsa den :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.