tisdag 21 februari 2017

Sedan du försvann av Morgan Matson

Titel: Sedan du försvann
Författare: Morgan Matson
Förlag: Modernista
ISBN: 978-91-7645-916-4
Original titel: Since you´ve been gone
Språk: Svenska
Antal sidor: 347
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Emily är på väg att ta en del ovanliga risker och uppleva sin mest oväntade sommar någonsin. 

Innan hon träffade Sloane gick hon inte på fester, pratade knappt med killar, och gjorde aldrig något galet. Sen kom Sloane in i bilden: en social virvelvind och den bästa sortens bästis någon som rycker ut dig ur ditt skal.

Men precis innan vad som skulle ha blivit en episk sommar, så bara försvinner Sloane. Kvar finns bara en slumpmässig Att göra-lista med tretton bisarra uppgifter som Emily aldrig skulle få för sig att göra. Men tänk om det kan leda henne till Sloane? 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Den här boken var ett spontanutskick från Modernista. Har hört mycket gott om den här boken. Jag gillade den till viss del men jag blev nog inte så överväldigat som många andra verkar ha blivit. Sedan du försvann är en somrig feel good-bok om vänskap och kärlek, samt att våga och att växa som person. Det tog mig ett tag att komma in i den här boken, den var lättläst men ändå var det något som gjorde att jag hade svårt att komma in i den. Tyckte faktiskt överlag att den påminde en del om Paper Towns av John Green, och den boken var jag inte så jätteförtjust i.

Visst det är en gullig historia om vänskap och både karaktärer och boken växer ju längre man läser. Emily är en välskriven karaktär som växer mer och mer ju längre jag läser, framförallt växer hon som människa och inser att hon faktiskt kan vara sin egna person och att hon kan fungera även utan Sloane. Det är faktiskt inspirerande att ta del av hennes utveckling. Jag tyckte också väldigt mycket om Frank.

Hela mysteriet med att Sloane försvunnit gör hela boken lite mystisk och man undrar givetvis varför hon försvann och vart hon är. Hennes försvinnande fann jag inte alls trovärdigt. Slutet gjorde mig faktiskt frustrerad. Är man så bra vänner kommunicerar man bättre, man försvinner inte bara utan förklaring.

Boken växlar mellan nutid och dåtid, tillbakablickar om Emily och Sloanes vänskap. Visst den vänskapen är fin men jag är inte så jätteförtjust i tidshopp. Jag tyckte även att den hade kunnat kortas ner lite, den var lite för lång för sitt eget bästa. Och givetvis väldigt förutsägbar, men så är det ju oftast med feel-good böcker, och det gör faktiskt ingenting. Ibland behöver man även läsa något enkelt som man vet kommer att sluta lyckligt.

Betyg: 3 av 5.

Denna bok var ett recensionsexemplar från Modernista, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.