måndag 27 februari 2017

Komma fram av Rainbow Rowell

Titel: Komma fram
Författare: Rainbow Rowell
Förlag: Gilla böcker
ISBN: 978-91-8663-478-0
Original titel: Landline
Språk: Svenska
Antal sidor: 334
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Georgie bor i Los Angeles och är manusförfattare till en komediserie. När hon dagarna före jul får sitt livs jobbchans, tvingas hon ställa in familjens julfirande hos svärföräldrarna. Hennes man Neal blir inte bara besviken, utan tar med sig barnen och åker ändå. Och vägrar sedan att svara på mobilen. Men när Georgie en kväll provar att ringa till Neals föräldrahem från telefonen i sitt gamla flickrum, svarar han plötsligt.Fast det är inte den vanliga Neal. Utan Neal från 20 år sedan. Antigen har Georgie tappat förståndet eller...så pratar hon i en magisk telefon. Oavsett vilket ser hon sin chans att ställa allt tillrätta. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Komma fram är min tredje bok av Rainbow Rowell, jag älskade Eleanor & Park och tyckte sådär om Fangirl. Jag har läst många fina recensioner om Komma fram men jag måste säga att jag är lite besviken. Det känns som att Rowell har försökt att skriva en Eleanor & Park för vuxna.

Men jag tycker inte att storyn riktigt håller hela vägen. Här har Rowell vänt upp och ner på könsrollerna, kvinnan är framgångsrik och arbetar hårt medan mannen är hemma och tar hand om barnen och hemmet. Riktigt uppfriskande och gillas massor. Boken växlar även mellan nutid och dåtid. Jag är inte så jätteförtjust i detta koncept men här lyckas författaren väva samman det snyggt även om jag vid ett par tillfällen tappade bort mig i vilken tid jag var och vart karaktärerna befann sig.

Det övernaturliga inslaget med den magiska telefonen kändes en aning malplacerad. Den magiska telefonen förklaras inte närmare, det lämnar liksom mer frågor än svar.

Rainbow Rowells språk gör hennes karaktärer levande. Jag kan inte direkt påstå att jag gillade Georgie så jättemycket, jag irriterade mig faktiskt på henne. Från början tyckte jag att hon var en stark karaktär som satsar på en fantastisk karriär. Ja hon bestämmer sig för att satsa på jobbet denna jul och låter familjen fira jul utan henne. Men hon sitter sen resten av boken hemma hos sin mamma och tjurar och tänker på Neal, så jobba gör hon inte särskilt mycket. Och Neal framstår som en surputte. Hur kan de förväntas hålla ihop sitt äktenskap när de inte kommunicerar med varandra. Jag gillar däremot hur de träffades trots att jag blir lite förvirrad med tidshoppen.

Jag behöver på lyfta fram Georgies familj. Tyckte verkligen om hennes mamma och syster och även styvpappan. De är allt lite knasiga men så härliga och underhållande. Kul att hon slängt in lite kärlek mellan två tjejer också, gick ju inget annat än att älska även det pizzabudet.

Rainbow Rowell är mycket duktig på att skriva, språket är hennes styrka och det är bra flyt i texten. Hon har en förmåga att skriva fantastisk onliners och dialoger. Stundtals är det väldigt roligt och underhållande. Som helhet är det en trivsam lässtund och en ok bok, men som jag nog inte kommer minnas så länge. Trots att det inte blev fullpott från mig så kommer jag fortsätta läsa hennes böcker.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Rainbow Rowell:
Eleanor & Park
Fangirl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.