lördag 25 februari 2017

Ibland mår jag inte så bra av Therése Lindgren

Titel: Ibland mår jag inte så bra
Författare: Therése Lindgren
Förlag: Bonnier Audio
ISBN: 978-91-7651-322-4
Språk: Svenska
Antal sidor: Ljudbok - 3 h 39 min
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: "Att må dåligt psykiskt är inget att skämmas över", säger Therése Lindgren, Sveriges största youtuber. Hon blev Årets Youtuber både 2016 och 2015 och hennes hyllade videor består av allt från glada skönhetstips till tårfylld ensamhet. I den här boken fördjupar hon sig mer i sin bakgrund och varför hon ibland inte mår så bra. Hur känns panikångest? Vad kan man göra för att peppa sig själv? När ska man söka hjälp och vad finns det för hjälp att få? Hur kan någon som är så framgångsrik också må så dåligt? 

På ett ärligt, personligt och ofta humoristisk och lättsamt sätt tar sig Therése Lindgren an ett svårt ämne från många vinklar. Hon vill berätta om sin egen psykiska ohälsa och få andra att förstå att det här är vanligt och drabbar de flesta människor någon gång i livet. Therése varvar sina egna berättelser och erfarenheter med fakta. Hon delar även med sig av tips som hur du andas dig ur en panikattack, hur du kan prata om ditt tillstånd med vänner och familj eller något så grundläggande som hur du tar dig upp ur sängen på morgonen. 

Ibland är det såklart viktigt att man söker professionell hjälp och andra gånger kan man faktiskt må bättre av att "acceptera! läget. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har inte följt Theréses Youtube-kanal. Men har sedan tidigare vetat vem hon är och att hon är rätt stor i youtube världen. Jag själv lider av panikångest, ångest och panikattacker, speciellt panikattacker. Jag har haft dem i ca 8-9 månader och de senaste månaderna har blivit värre. Jag har sedan ca 1 månad tillbaka börjat gå hos en psykolog för att få hjälp mot dem. Och redan efter en månad känner jag att jag nog kommer få den hjälp jag behöver för att klara av min vardag och att överkomma panikattackerna. För det är otroligt jobbigt för mig, väldigt jobbigt och varje dag är en kamp och det påverkar min vardag något enormt. Så jag är otroligt stolt över mig själv som äntligen tagit tag i det och skaffat mig den hjälp jag behöver. Fick tipset av den här boken av en vän, det är skönt att veta att man inte är ensam om att må såhär och att det är okej att inte alltid må så bra. Igenfaktorn var stor medan jag lyssnade på denna bok.

Jag lyssnar inte så mycket på ljudböcker, jag har så svårt att koncentrera mig och svävar iväg i andra tankar. Men jag valde att lyssna på boken eftersom det är Therése själv som har läst in sin bok. Hon har gjort att fantastisk jobb med att läsa in den, hon har en väldigt behaglig röst att lyssna på.

Inledningen till den här boken är fantastisk. Hon beskriver Guldtuben perfekt i minsta detalj precis som om hon vore där. Men hon sitter hemma och streamar galan eftersom hon inte lyckades ta sig tid pga sin ångest.

Det är en bra blandning av personliga berättelser ur Theréses liv och information om behandlingar, diagnoser och tips på hur man kan hantera olika situationer. Jag beundrar henne för att hon är så öppen och stark med sin resa och välmående. Hon visar att psykisk ohälsa inte är något att skämmas över. Det känns verkligen som att det kommer från hjärtat.
Jag blev ibland lite uttråkad för vissa saker kändes lite långdragna. Men på det hela taget är det en bra och framförallt viktig bok. Jag tror att många kan känna igen sig, och det är ok att ibland inte må så bra, för jag mår inte alltid så bra och jag vet att jag inte är ensam det känns befriande.

Betyg: 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.