måndag 8 augusti 2016

Film: The Danish Girl

Titel: The Danish Girl
Premiär: 5 februari 2016
Längd: 1 h 59 min
Skådespelare: Alicia Vikander, Eddie Redmayne, Adrian Schiller, Amber Heard, Ben Whishaw, Matthias Schoenaerts
Genre: Biography | Drama | Romance
Betyg på IMDb: 7,0
Länk till IMDb

Handling: Året är 1926 och i Köpenhamn bor konstnärsparet Einar och Gerda. Einar är känd  för sina landskapsmålningar och Gerda för sina porträtt. Deras äktenskap är starkt och kärleksfullt, om än en aning kryddlöst. 
Bristen på dramatik undanröjs dock med besked den dag då Gerda ber sin make täcka för en kvinnlig modell i ett porträtt hon snabbt måste få klart. Einars upplevelse av att bära klänning inleder en inre transformation, och hon inser att livet som Lili är ett uttryck för hennes äkta jag. The Danish Girl är en kärlekshistoria baserad på Lili Elbes och Gerda Wegners liv. 

Kommentarer: Jag får börja med att säga att den här filmen var en aning seg, just för att den var seg kände jag att den kändes längre än sina två timmar och jag kom på mig själv med att börja tänka på annat emellanåt. Det är inte det att jag inte gillade den för den berättar en viktig historia men jag kan inte komma ifrån att jag upplevde den som seg och som att det mycket av tiden faktiskt inte händer så mycket.

Det som i mitt tyckte gör hela den här filmen det är Alicia Vikander och Eddie Redmayne, de är båda fantastiska i sina respektive roller om än att Vikander är strået vassare för det är faktiskt hon som stjäl hela showen. Det är Gerdas sorg och förtvivlan över att förlora sin livspartner som berör en.

När jag började kolla på filmen trodde jag att filmen höll sig till sanningen men efter att sedan ha läst på så är filmen väldigt mycket fiktion, den är baserad på verkliga händelser och löst baserad på en bok men mycket och jag menar mycket är uppdiktat. Bla ska Gerda ska ha varit lesbisk, hennes och Einars äktenskap var mer vänskapligt och hon ska ha levt öppet som lesbisk under de åren de bodde i Paris.
Det är synd tycker jag att de inte höll sig till verkligheten och det är nog det som gör att jag inte riktigt tror på berättelsen. Visst att lägga till detaljer och ändra lite här och där kan jag köpa men när man ändrar i stort sett hela grundhistorien ja då faller det helt enkelt.

Så The Danish Girl lämnade mig inte så berörd som jag hade velat. Är man intresserad av ämnet tycker jag absolut att man kan se den. Men man kan faktisk också bara se den för Alicia Vikander, för hon är helt fantastisk i den här filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.