tisdag 26 april 2016

Kvinnan på tåget av Paula Hawkins

Titel: Kvinnan på tåget
Författare: Paula Hawkins
Förlag: Massolit pocket
ISBN: 978-91-7691-009-2
Original titel: The girl on the train
Språk: Svenska
Antal sidor: 397
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Alkoholiserade och arbetslösa Rachel tar tåget samma tid, varje dag. Varje dag stannar tåget till vid samma signal och varje dag betraktar Rachel unga paret i huset intill spåret. Jason och Jess kallar hon dem. I Rachels ögon är deras liv perfekt. Men en dag ser hon ut genom tågfönstret och upptäcker något som skakar om henne totalt.

Ett par dagar senare vaknar Rachel, bakfull med ångest och minnesluckor, och får via nyheterna veta att Jess har försvunnit spårlöst. Hon kan inte släppa tanken på att hon själv har information om försvinnandet och när polisutredningen inleds börjar Rachel göra egna efterforskningar. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Kvinnan på tåget har kallats "nya Gone Girl" vad jag förstått. Jag gillade verkligen Gone Girl, och visst kan jag förstå jämförelsen men jag tycker allt att Kvinnan på tåget klarar av att stå helt och hållet på egna ben.

Här får man följa historien berättad från tre av huvudpersonernas perspektiv med fokus på Rachel. Jag var lite rädd att detta skulle förvirra mig totalt med tanke på att en av personernas perspektiv är skrivet från "tidigare" dagar/veckor än vad de två andra är. Men det var faktiskt inte alls rörigt utan funkade väldigt bra, jag gillade det upplägget.

Det här är en riktigt bra psykologisk thriller, jag gillar verkligen denna typ av bok där jag blir något mindfucked (ursäkta mitt val av ord), riktigt svårt att lägga ifrån sig. Förutom själva försvinnande så är även detta en bok om alkoholism, Rachels alkoholism. Om och om igen begår hon misstag efter misstag och ställer till det för sig och folk i hennes omgivning. Jag blir både arg på henne och känner sympati och frustration för det lyckas hon också med. Och ju mer jag fick veta om henne och hennes bakgrund ju mer tyckte jag synd om henne.

Jag gillar att läsaren hela tiden får lite hintar här och där om vad som har hänt, lite delar om sanningen. Det hinner vända och svänga, och i vanlig ordning lyckas jag misstänka flera olika personer. Det tog mig en bra bit in i historien för att förstå vem som verkligen hade gjort det eller jag blev allt lite överraskad då det inte riktigt hängde ihop så som jag trodde.

Det här var verkligen en bra debut av Paula Hawkins, så jag kommer definitivt att läsa nästa bok när den kommer ut.

Betyg: 4 av 5.

4 kommentarer:

  1. Tyckte också mycket om Kvinnan på tåget! :)

    SvaraRadera
  2. Rachel var så otroligt lätt att tycka illa om. I början. Sedan bara växte hon och mot slutet så gillade jag henne. Det kan man kalla karaktärsutveckling :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det var precis så jag kände. Hon irriterade ihjäl mig i början men som du tyckte jag verkligen om henne mot slutet.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.