lördag 20 februari 2016

Film: The Guest

Titel: The Guest
Premiär: 17 januari 2014
Längd: 1 h 40 min
Skådespelare: Dan Stevens, Maika Monroe, Brendan Meyer, Sheila Kelley 
Genre: Mystery | Thriller
Betyg på IMDb: 6,7
Länk till IMDb

Handling: David är den perfekta gästen. Den här vänlige och hjälpsamme soldaten dyker en dag upp utanför familjen Petersons hus och säger sig vara en god vän till deras älskade son som dött i strid. Familjen välkomnar David in i huset och in i deras liv men när människor plötsligt börjar dö under mystiska omständigheter i staden börjar deras tonårsdotter Anna undra om det är David som är den skyldige. När Annas misstankar stärks så eskalerar utredningen och blir en militär människojakt. Kommer Anna kunna skydda sin familj eller är det för sent? 

Kommentarer: Jag blev nog lite småkär i Matthew Crawley när jag tittade på Downton Abbey och så blev jag lite småkär i just Dan Stevens. Syster min tipsade mig då om denna film hon sa helt enkelt "ja men är du småkär i Dan Stevens så kommer du nog bli jättekär i han efter att ha sett denna film", haha härlig syster man har :) och så rätt hon fick :)

Jag fullkomligt älskade den här filmen. Jag hade inga större förväntningar på den men jisses vilken trevlig överraskning detta blev då. Familjen Peterson har förlorat sin äldste son i Afghanistan, sorgen är givetvis stor. En dag ringer det på dörren och där står David en soldat som sägs ha tjänstgjort tillsammans med sonen och att de var nära vänner. Familjen bjuder in honom att stanna, artig som han är med sin sydstats dialekt (yes ma´am) och de fina blåa ögonen tackar han ja. Men är han verkligen den han utger sig för att vara?

Dan Stevens är så långt borta från Matthew Crawley som det går att bli. Till och börja med har han gått ner ganska många kilon och har träna till sig en kropp så han verkligen ser ut som en soldat som har varit i Mellanöstern. Han gör ett mycket bra jobb i rollen som David, det är han som bär upp och gör hela filmen. Trots att man vet att det är något fel med David så kan man inte låta bli att heja på honom för han charmar verkligen omkull en. Jag älskade varje scen han var med i, barscenen kan vara den snyggaste scenen jag sett på länge i en film och scenen där han flinande läxar upp skolans rektor är så himla bra, han äger rutan helt enkelt. Överlag så tycker jag att skådisarna är bra castade och gör ett bra jobb men det är Stevens som gör hela den här filmen. 

Davids relationer till samtliga familjemedlemmar blir aldrig tråkiga att följa trots att man inser att det med all säkert kommer braka loss ordentligt. Vissa har säkert åsikter om slutet men jag tyckte det var helt ok och hela den skoldansen var så snyggt filmad. Ett till plus är det fantastiska soundtracket som förhöjer känslan för filmen väldigt mycket. 

Det är verkligen synd att The Guest inte fick mer uppmärksamhet än vad den fick, för det här är verkligen en häpnadsväckande bra och underhållande action/thriller. Visst inser jag att inte alla kommer gilla den men som ni märker tokälskade jag den. Jag måste typ se om den igen mycket snart. 

4 kommentarer:

  1. En film i alla fall jag har missat. Ska kolla upp den.

    SvaraRadera
  2. Måste jag kolla upp, tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderas verkligen, en toppenfilm :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.