fredag 29 januari 2016

Etthundra mil av Jojo Moyes

Titel: Etthundra mil
Författare: Jojo Moyes
Förlag: Printz Publishing
ISBN: 978-91-8734-357-5
Original titel: The One plus One  
Språk: Svenska
Antal sidor: 384
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Jess Thoma´s liv suger. Hennes man har stuckit och hon tvingas ha dubbla jobb för att försörja sina två barn. Styvsonen Nicky kommer hem blåslagen från den ruffa skolan, och stänger in sig med datorn på sitt rum. 

Dottern Tanzie är lite av mattegeni, men när hon erbjuds en plats på en trevlig privatskola räcker pengarna inte till. Om hon inte kan vinna första pris i Skottlands matematikolympiad? Men Jess har varken bil eller pengar till tågbiljetter.   

It-miljonären Ed, med ett egen kaotiskt förflutet, blir av en tillfällighet deras riddare i skinande rustning. När han erbjuder sig att köra den lilla familjen, inklusive illaluktande hunden Norman, tvärsigenom England till Skottland är det hans första osjälviska gärning på åratal, kanske någonsin. Men kommer de att hinna? Och om de gör det kommer deras problem att vara över?
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jojo Moyes kom snabbt att bli en favorit. Jag gillar hennes sätt att skriva. Hon skriver härliga feel-good böcker. Det är humoristiskt, känslosamt, igenkännande, sorligt och fängslande läsning när man plockar upp en bok av Moyes.

Större delen av den här berättelsen utspelar sig i Eds bil eftersom han erbjudit sig att skjutsa Jess, dottern Tanizie, styvsonen Nicy och deras fisande hund Norman till Skottland så att Tanize som är ett mattegeni ska kunna medverka i en matematikolympiad som kan komma att förändra hennes liv och tillvaro. Jag tyckte att boken började riktigt bra men i mitten blev det lite väl segt med resan men mot slutet bättrade det sig. Det var riktigt roligt att följa en så spännande konstellation människor, samt excentriska människor.

Jag gillade Jess bäst. Trots alla motgångar som hon stöter på i stort sett varje dag går det inte att inte charmas av hennes optimist, det är en riktigt power-woman. Vi får även läsa ur barnens perspektiv, det var fint tyckte jag och jag skrattade till ibland när jag läste ur deras perspektiv.
Etthundramil är fylld av komplikationer, romans, humor och givetvis en handling som är väldigt förutsägbar. Att den var förutsägbar gör absolut ingenting för det är en sån charmig bok.

Jojo Moyes är riktigt skicklig på att skapa karaktärer som man bryr sig om, tycker om och hejar lite extra på. Med andra ord en härlig feel-good bok, jag kan faktiskt se denna bok framför mig som film, gärna med brittiska skådespelare.

Betyg: 4 av 5.

Böcker jag läst av Jojo Moyes:
Livet efter dig
Sophies historia 

4 kommentarer:

  1. Har nyss läst boken och gillade den mycke! Bra recension! /Erika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade den. Tack snälla :)

      Radera
  2. Den här är jag väldigt nyfiken på! Undra om jag inte har den i bokhyllan till och med :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en lättläst bok och bra bok, så den tycker jag du ska läsa.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.