måndag 23 november 2015

Film: Southpaw

Titel: Southpaw
Utgivningsår: 2015
Längd: 124 min
Skådespelare: Jake Gyllenhall, Rachel McAdams, Forest Whitaker, Oona Laurence 
Genre: Action | Drama | Sport | Thriller 
Betyg på IMDb: 7,5
Länk till IMDb

Handling: Billy "The Great" Hope är regerande mästare i lätt tungvikt, och har med sin oortodoxa boxningsstil, gjort sig känd som en brutal och offensiv fighter. Sporrad av sin egen känsla av otillräcklighet och starka behov av kärlek, pengar och berömmelse har han kämpat sig till allt han drömt om. Men en dag inträffar en tragisk händelse som får Billys liv att rasa samman. Från att ha varit på topp, både i och utanför ringen, förlorar han allt och hans dagar blir en tjock dimma fylld av sorg, alkohol och droger. Billys nedåtspiral blir allt värre, tills den förre detta boxaren Tick tar på sig att få honom på rätt köl igen. Billy tvingas nu möta sina demoner, och inse att ibland är man sin egen största motståndare. 

Kommentarer: Egentligen är jag inte så väldigt mycket för boxningsfilmer men av någon anledning har jag sett en hel drös med boxningsfilmer. Den här talade en kollega så himla gott om så jag kunde inte låta bli att se den. Southpaw är verkligen full av boxningsklichéer som man har sett förr. Ni vet huvudkaraktären är på toppen av sin karriär, sedan händer något som får honom att hamna på botten, så ska han jobba sig tillbaka till toppen, den där slutfighten, sunkigt gym där han tränar till den där peppande låten. Med andra ord inga större överraskningar och givetvis förutsägbar film. 

Men Jake Gyllenhaal lyckas håll mitt intresse uppe genom hela filmen. Samt att Southpaw även tar upp en speciellt relation mellan Billy och hans dotter, det griper tag i mig. Kemin mellan Gyllenhaal och skådespelerskan som spelar hans dotter Oona Laurence är riktigt gripande och jag skulle vilja säga filmens höjdpunkter. 

Jake Gyllenhaal är enastående i rollen som Billy Hope. Scenerna mellan honom och Forest Whitaker, en annan enastående skådespelare är också några av de bästa scenerna. 
Vissa musiker borde bara hålla sig till musik och inte ta sig in i skådespelarbranschen och vissa skådespelare borde bara hålla sig till att skådespela och inte ta sig in i musikbranschen. Tex Jennifer Lopez borde inte syssla med musik, Lady Gaga borde inte syssla med skådespeleriet (hon är med i senaste säsongen av American Horror Story och nej hon är ingen vidare skådespelerska). 
I Southpaw är Curtis “50 Cent” Jackson med i rollen som Billys vän och manager. Han går bara omkring i sin urlöjliga hatt och fåraktiga urlöjliga leende och bara går omkring och ser allmänt löjlig ut, bort med karln från filmen. Även Rita Ora är med i 5 sekunder och hon borde bara hålla sig till att sjunga hon med. 

Trots att Southpaw är full av klyschor är den absolut sevärd på grund av skådespelarnas prestationer, minus 50 Cent såklart. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.