fredag 30 oktober 2015

Boken om Mademoiselle Oiseau av Andrea de la Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt

Titel: Boken om Mademoiselle Oiseau
Författare: Andrea de la Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt
Förlag: Rabén & Sjögren
ISBN: 978-91-2969-006-4  
Språk: Svenska
Antal sidor: 139
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: En dag råkar nioåriga Isabella av misstag trycka på våning sex istället för fem när hon kliver in i hissen. Först när hon sätter nyckeln i låset märker hon att något inte är som det ska. Men då är det redan för sent.

Innan hon hinner blinka dras hon in i Mademoiselle Oiseaus lägenhet - en värld av fjädrar och fnurridurr, långa pärlhalsband och klacka-skor, egensinniga katter, nyfikna fåglar och sidenklänningar i överflöd. Men också en värld där en magisk panterknapp och hemliga rum lever ett alldeles eget liv bland Paris takåsar.

En fantastisk, härlig saga om vänskapen mellan en liten flicka och en tidlös dam, om livet och kärleken och drömmarna. Om det som är sant och det som är nästan-sant, och om allt det som nästan är för bra för att vara sant men likväl är sant ändå. Eller? 

Lovisa Burfitts skira illustrationer fångar på pricken den magiska charm och förtrollande dekadens som råder i en överdådig Parisvåning där tiden verkar stå stilla. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Detta är en bok som jag länge varit sugen på. Själva historien lät så mysig men det som givetvis gjorde att jag drogs till denna bok är alla de fina illustrationer gjorda av Lovisa Burfitt.

Om vi ska börja att prata om själva berättelsen. Detta är en rar, söt, magisk och underbar liten berättelse. Berättelsen är helt utflippad och jag älskar det. Boken om Mademoiselle Oiseau sägs vara en riktad till barn mellan sex och nio år, men den kan verkligen läsas av alla. Alla kan fängslas om den magiska berättelsen om den egocentriska Mademoiselle Oiseau, hon är så fängslande.

Det är en berättelse om vänskapen mellan en flicka och en klassisk dam. Språket är härligt och jag älskar hur de fått med lite franska ord hör och där, det verkligen lyfter hela berättelsen och ger liv åt Paris. Jag föll för den här boken från första sidan. Boken andas Paris på varenda sida. Det märks att författarna har spenderat mycket tid där och att det är där de har inspirerats när de skapat Mademoiselle Oiseau. Har man varit i Paris så längtar man tillbaka så himla mycket, åh vad jag längtar tillbaka till den underbar staden. Har man inte varit i Paris vill man sätta sig på plan direkt. 


Och nu till den underbara illustrationerna av Lovisa Burfitt. Mina bilder här gör inte hennes bilder rättvisa. Illustrationerna ger hela boken själ och liv. De är helt makalöst fantastiska. Jag skulle vilja riva ut i stort sett varenda sida för att rama in dem och sätta upp på väggarna här hemma.


Det här är en bok som man kan återvända till, som man vill återvända till. Jag blir glad av att läsa den och jag vill umgås mer med Mademoiselle Oiseau och stanna kvar i hennes magiska värld och eleganta våning. Tur för mig att jag snart ska läsa Mademoiselle Oisau kommer tillbaka som står här i bokhyllan.

Betyg: 4 av 5.

4 kommentarer:

  1. Den där boken verkar charmig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den, kan verkligen rekommendera den.

      Radera
  2. Åh, har sett denna i bokaffärer och känt mig väldigt sugen. Nu efter att h läst ditt inlägg så ska jag absolut köpa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh köp den det är en urgullig bok att drömma sig bort i :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.