onsdag 19 augusti 2015

Enklav av Ann Aguirre

Titel: Enklav
Författare: Ann Aguirre
Förlag: Modernista Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-7645-064-2  
Serie: Razorland #1
Original titel: Enclave
Språk: Svenska
Antal sidor: 247
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: New York ligger i ruiner. Större delen av invånarna utplånades för länge sedan av pesten. En del av de överlevande sökte sig ner under jord och här lever de kvar i olika enklaver. Men tunnlarna utöver deras befästningar lurar fasansfulla varelser i mörkret, missfoster som livnär sig på människokött. Sällan får någon i enklaven uppleva sin tjugoårsdag.

När Spadertvå fyller femton genomgår hon blodsriten som förvandlar henne till jägarinna. Hon paras ihop med Tålig, en jägare i hennes egen ålder som bodde ovan jord när han var liten. Snart upptäcker de att den närmaste enklaven helt har utplånats av missfostren, men de äldste vägrar tro på dem. I stället förvisas Spadertvå och Tålig från enklaven för all framtid och tvingas söka sig ovan jord.

Nu måste flickan som fötts i mörkret överleva i dagsljuset, vägledd av Tåligs vaga minnen av en stad som nu endast befolkas av några få farliga gäng. Deras enda chans att överleva är att söka sig norrut, till en trakt Tåligs far en gång brukade berätta om, en paradisisk plats där människor kunde leva i fred. Existerar den verkligen? Och kommer i så fall deras mod och jägarskicklighet räcka till för att besegra alla faror på vägen?
~Modernista.se~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Det är en mörk värld i Enklav. Människorna känns nästan som maskiner efter vad som har hänt ovan jord. Det är fokus på att överleva, jaga och vara säker. Det är en spännande värld och miljöerna är bra målande och uppbyggda. Dock var det ingen bok som fångade mig med storm, men jag gillade den jag tyckte bara att det puttrade på på sparlåga trots att den inte var så lång. Jag känner att jämförelsen med Hungerspelen inte riktigt stämmer.

Det är intressant att läsa om världen som de lever i, om samhällets regler, deras sätt att överleva och deras blodsritualer. Dock fick de inte vara just människor utan jag upplevde att de var mer som objekt. En del av befolkningen kallades avlar, och det var just endast det de var till för. Jag hade önskat en förklaring till varför vissa människor blivit missfoster som de kallas. Det hade varit intressant att få veta mer.

Det var väldigt tacksamt att vi slipper en kärlekshistoria, för i denna värld finns inte detta med tanke på avlar, trots att en liten tendens till en kärlekstriangel i nästa bok.

Jag störde mig lite på namnen, de klingar inte lika bra som jag tror att de gör på engelska. Det kändes lite konstigt att de hette “Spadertvå”, “Fingerborg” och “Tålig” bl.a. Men visst vänjer man sig efter ett tag trots att jag i början blandade ihop dem.

Nu låter kanske min recension lite väl negativ men jag gillade den ändå och ser fram emot att läsa nästa del och är klart nyfiken.

Betyg: 3 av 5.

1 kommentar:

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.