onsdag 22 juli 2015

Zack av Mons Kallentoft & Markus Lutteman

Titel: Zack
Författare: Mons Kallentoft och Markus Lutteman
Förlag: Pocketförlaget
ISBN: 978-91-7579-035-0 
Serie: Herkulesserien #1
Språk: Svenska
Antal sidor: 424
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Fyra asiatiska kvinnor hittas brutalt avrättade i en lägenhet. En femte dumpas svårt stympad utanför Södersjukhuset. Att döma av hennes sargade kropp har hon blivit attackerad av hundar. 

Tjugosjuårige Zack har gjort kometkarriär inom Stockholms-polisen. På dagarna är han en driven kriminalinspektör vid Särskilda enheten. På nätterna flyr han verkligheten med droger på klubbar. han vet att det inte kommer att hålla, men de blodiga minnena från hans barndom driver honom mot avgrunden. 

Jagad av polisens internutredare försöker Zack tillsammans med kollegan Deniz att läsa den värsta mordvågen i Sveriges moderna historia. Handlar det om kvinnohat, rasism eller människohandeln? Det enda som är säkert är att fler kvinnor kommer att dö om de inte hittar mördaren. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har inte läst Mons Kallentofts serie om Malin Fors, har velat läsa den men det har inte blivit av än. Så detta är mitt första möte med båda författarna till denna bok. 

Det är inte det att jag inte gillade boken men jag kände nog att den var något grabbig emellanåt. Samt så kändes den även lite overklig, Zack känns nästan lite övermänsklig.  Men visst är det en spännande bok och en riktig bladvändare. Det är mycket action, hela tiden, det händer saker hela tiden så tempot är högt hela tiden. Men det blir lite tröttsamt med allt Zacks knarkande och supande.

Visst att alla människor har problem, stora som små men jag vet inte jag kände att Zacks problem är lite väl överdrivna. Att han är en knarkande polis som umgås med kriminella och sedan klarar av sitt jobb känns inte så verklighetstroget heller. Men jag vet inte kanske får jag lära känna honom mer i nästa bok och få en större förståelse för honom.

Även det grymma och rå våldet blir på gränsen till overklig. Nu låter det som att jag inte alls gillade boken men det gjorde jag kommer absolut läsa nästa bok i serien.

Betyg: 3 av 5.

4 kommentarer:

  1. Herkulesserien är en av mina favoriter..Kallentofts böcker om Malin Fors gillar jag däremot inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot att läsa andra boken :) kanske gillar jag den bättre :)

      Radera
  2. Jag gillade verkligen den här boken, trots att jag är fantastiskt less på drogberoende poliser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen tröttsamt med dessa drogberoende poliser.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.