måndag 15 juni 2015

Mellan fyra ögon av Denise Rudberg

Titel: Mellan fyra ögon
Författare: Denise Rudberg
Förlag: Månpocket 
ISBN: 978-91-7503-447-8  
Serie: Marianne Jidhoff #4
Språk: Svenska
Antal sidor: 378
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Vädla Läroverk är Sveriges mest exklusiva och välrenommerade privatskola, där rektor Jane Eden styr såväl elever som lärare med järnhand. När skolans styrelseordförande mördas kopplas åklagarsekreterare Marianne Jidhoff och hennes kollegor in på det känsliga fallet. Snart upptäcker de att Jane Eden har haft ett hemligt kärleksförhållande med den mördade mannen och hon blir genast huvudmisstänkt.

Men är det verkligen så enkelt, eller döljer sig något ännu mörkare under den putsade ytan? Marianne Jidhoff, kriminalkommissarie Torsten Ehn och kriminalassistent Augustin Madrid måste arbeta snabbare och diskretare än någonsin för att förhindra en katastrof.

~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har varit oerhört skeptisk mot denna serie och att den kallas elegantcrime. Jag har inte alls imponerats av denna serie och jag brukar ibland tänka för mig själv att varför utsätter jag mig för att fortsätta läsa den. Mellan fyra ögon började jag på förrgår på förmiddagen och till kvällen var den utläst, jag var hemma sjuk från jobbet.

Jag har ju inte varit så jätteförtjust i den här serien men jag måste säga att den här fjärde delen var en klar förbättring från bok nr 2 och 3. Det är fortfarande inte en favoritserie och det kommer det aldrig att bli men det är klart en förbättring.

Som jag alltid har sagt så är det för mycket om de fina gatorna på Östermalm, den fina maten, kläderna osv, avsaknaden av crime eller deckare är på tok för stor för att detta ska kunna passera som eleganticrime. Själva kriminalfallen hamnar fortfarande för mycket i skymundan för den fina champagnen, människorna med pengar och karaktärernas privatliv.

Detta är oerhört lättlästa böcker, tidsfördriv, lättsmälta och enkla men ingen bok eller historia som man kommer ihåg längre fram.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Denise Rudberg som är recenserade i denna blogg: 
Två gånger är en vana
Bara tre kan leka så

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.