måndag 20 april 2015

Liebster Award

Jag har blivit taggat hos Snowglitter och Nelly. Tack snälla tjejer :)

Reglerna är:
* Länga tillbaka till personen som nominerade dig
* Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig
* Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare
* Göra 11 frågor till dem som du nominerar
* Meddela de nominerade via sociala medier/bloggar

Mina frågor från Sandra:
1. Vad är det bästa med att läsa?
Att få besöka alla dessa underbara platser och världar som man får möta och besöka i böcker.

2. Vem är din absoluta favoritförfattare?
Oj kan ju omöjligt välja en, men några av mina favoriter är Carlos Ruiz Zafón, George R.R Martin, Khaled Hosseini, Ellen Hopkins, J.K Rowling, Jo Nesbö.

3. Hur många böcker läser du per månad?
Det varierar månad från månad men det brukar ofta landa på 10 böcker.

4. Vad gör du om en bok är riktigt dålig och seg?
Jag lägger den åt sidan nån dag men känner jag sen att den är dålig och seg så slutar det med att jag inte läser den, tvingar mig inte igenom den.

5. Hur många bokmärken har du?
De bokmärken jag i stort sett alltid använder är de man får på Pocketshop när man köper böcker samt de man får när man handlar på Book Depository, har väl en 10 st hemma.

6. Vilken är den bästa deckare du läst?
Jag har ju läst massa med bra deckare men ändå står det helt stilla nu när jag ska komma på en.

7. Finns det någon karaktär från någon bok som är väldigt lik dig?
Jag har tänkt och tänkt men jag kommer inte på någon. Det finns säkert någon karaktär men jag kommer inte på någon. 

8. Vilken är den bästa boken du läst på engelska?
Hela Harry Potter serien. 

9. Köpa eller låna böcker?
Köpa. Absolut köpa.

10. Vilken var din favoritbok när du var liten?
Allt av Astrid Lindgren.

11. Har du någon gång träffat en författare? Vem i så fall?
Jag har inte varit på någon officiell signering som en författare har haft. Varför har jag ingen aning, jag har ännu inte varit på bokmässan så inga har jag träffat på det viset. Men på mitt jobb har jag träffat Mons Kallentoft, J.M Coetzee, väldigt många författare som vunnit Nobelpriset i litteratur. 


Mina frågor från Nelly:
1. Vilken är din absoluta favoritbok?
Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón

2. Om du fick leva i en bok, vilken bok skulle du välja då? 
Narnia :)

3. Vilken filmatisering av en bok är den bästa du har sett och varför?
The Notebook, jag tycker väldigt mycket om både boken och filmen. Filmen är riktigt välgjort och följer verkligen boken. 

4. Om du hade en superkraft, vad skulle det vara då?
Att vara osynlig.

5. Var gillar du bäst att läsa någonstans?
I soffan, där tycker jag om att krypa upp med en kopp te eller kaffe. Men jag läser även en hel del i badet. 

6. Marry, kiss, kill - Jace (The mortal instruments), Etienne St. Clair (Anna and the french kiss) och Harry Potter (harry Potter).
Marry: Harry Potter - tänk vad han skulle kunna göra mitt liv lättare med sitt trollspö, ingen mer disk, ingen mer städning, ta mig från en plats till en annan, etc etc.
Kiss: Etienne St. Clair - han är på tok för ung för mig men en snabb kyss får väl gå ann
Kill: Jace - gillade honom i första boken men sen vete fan vad som hände med honom.

7. Litterär pojkvän?
Den yngre Noah från The Notebook. Helt okej om han ser ut som Ryan Gosling som spelade honom :) 

8. Vilken bok längtar du allra mest efter att köpa hem just nu?
Jag är väldigt sugen på Jo Nesbös nya Blod på snö som släpps i maj månad.

9. Zombies eller varulvar?
Varulvar, men jag har inte läst så väldigt mycket om varulvar faktiskt. Men väljer dem då jag inte alls gilla eller läser om zombies. 

10. Favoritbokblogg just för tillfället?
Mina favoritbloggar ser ni under länkar på min blogg :)

11. Brukar du äta eller dricka något samtidigt som läser? I så fall vad?
Äter i stort sett aldrig medans jag läser, men vill gärna ha en kopp te eller kaffe till hands när jag läser. 

Nu är det tänk att jag ska föra denna vidare men jag har sett att i stort sett alla jag vill nominera har gjort den, känns som att alla har gjort den. Och för att detta inte på riktigt ska bli längsta inlägget i historien tackar jag för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.