lördag 27 december 2014

Lewismannen av Peter May

Titel: Lewismannen
Författare: Peter May
Förlag: Modernista - Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-7499-578-7
Original titel: The Lweis man
Språk: Svenska
Antal sidor: 304
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: I en vindpinad torvmosse på Isle of Lewis påträffas liket efter en ung man. Av den patologiska undersökningen framgår att mannen blivit knivmördad och att han troligen legat i mossen sedan slutet av femtiotalet. I övrigt har polisen bara en ledtråd: DNA-analysen visar att offret på något vis är släkt med Tormod Macdonald, en åldrad lantbrukare från ön.

Men Tormod har alltid hävdat att han är enda barnet och ingen har någonsin hört talas om några släktingar. Numera lider han av svår demens och har små möjligheter att själv bringa klarhet i situationen - eller att försvara sig mot de misstankar som riktas mot honom.
Tormod är också far till Marsaili, den före detta poliskommissarien Fin Macleods första stora kärlek. Fin, som återvänt till ön för att restaurera sina föräldrars torp, inleder nu en privat undersökning. Han ser det som sin plikt att hjälpa den kvinna han aldrig slutat älska, men är samtidigt medveten om de bråddjup som plötsligt kan öppna sig när man börjar vända på stenar i det förflutna…
 ~Modernista.se~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: I somras läste jag Peter Mays första bok i denna trilogi, jag tyckte den var bra men den levde inte riktigt upp till de förväntningar som jag hade på den. Men jag var klart intresserad och ville fortstätta läsa serien. Och vilken tur att jag gjorde det för Lewismannen tyckte jag väldigt mycket om, gillade den mycket mer än dess föregångare.

Vi får åter igen stifta bekantskap med Fin Macleod och flera av de karaktärer som vi lärde känna i Svarthuset. Därför tycker jag att det är en god ide att läsa böckerna i rätt ordning, för att få med hela bakgrundshistorien om Fin och de andra, jag tror att man får större behållning då.

Peter May är en mästare på att beskriva livet på ön Isle of Lewis. Han målar upp beskrivningarna av landskapet samt klimatet så det känns som att man är där, jag känner varje regndroppe, varje våg, varje vind och blåst, miljöbeskrivningarna är helt fantastiska. Jag vill åka till Skottland och de Yttre Hebriderna på en gång.

Jag tyckte att tempot var lite snabbare i Lewismannen och det uppskattade jag. Berättelsen är spännande, jag brukar inte gilla när man växlar mellan nutid och dåtid men här funkade det och jag gillade att läsa från den gamle mannens synvinkel, fruktansvärt vad demens gör med en människa och jag blev riktigt tagen och gripen att läsa från hans synvinkel. Berättelsen är gripande och innehåller härliga personporträtt, de är mycket verklighetstrogna.

Tyckte man om Svarthuset så kan jag meddela att ni kommer att tycka om Lewismannen ännu mer.
Nu undrar jag mest när Peter Mays tredje bok i denna trilogi kommer på svenska för jag vill verkligen fortsätta läsa om dessa karaktärer och livet på Isle of Lewis.

Betyg: 4 av 5.

Böcker jag läst av Peter May:
Svarthuset

6 kommentarer:

  1. Gillade också. Känns nästan traumatiskt att behöva vänta på fortsättningen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag längtar till fortsättningen :)

      Radera
  2. Tror ju inte sista delen kommer förens till hösten tyvärr men jag har inte ens läst de två första delarna så då kanske jag kommer hinna göra det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så länge, vad trist. Rekommenderar verkligen den här serien, den är riktigt bra iallafall den här andra boken.

      Radera
  3. Gillar också serien! Tycker dock att Svarthuset var bättre än Lewismannen. Den innehöll fler karga miljöer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte tvärtom :) det var inte så att jag ogillade Svarthuset tyckte bara den var lite segare än Lewismannen.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.