måndag 15 december 2014

Film: The Maze Runner

Nu har jag äntligen sett The Maze Runner. Jag har velat se den ändå sedan den kom ut men det har helt enkelt inte blivit av. Men nu har jag äntligen sett den.

Titel: The Maze Runner
Utgivningsår: 2014
Längd: 113 min
Skådespelare: Dylan O´Brien, Ki Hong Lee, Blake Cooper, Thomas Brodie-Sangster 
Genre: Action | Mystery | Sci-Fi | Thriller 
Betyg på IMDb: 6,8
Länk till IMDb

Handling: Thomas vaknar upp i en gigantisk labyrint. Han är inte ensam och den enda chansen att ta sig ut levande är att samarbeta och pussla ihop de ledtrådar de hittar, som verkar leda till en organisation som kallas W.C.K.D. 

Kommentarer: Jag tyckte att boken var helt ok, jag var inte lika superfrälst i den som så många andra är. Vad jag tyckte om boken kan ni läsa här.

När själva filmen började och inledningen visar Thomas i hissen gav mig klaustrofobi och jag blev lite svettig, nästan så det kröp i skinnet på mig. Den här filmen är riktigt snyggt gjord. Riktigt snygga miljöer, gillade verkligen labyrinterna och hur de ändrades. Jag gillade känslan över hur allt såg ut. The Grievers var riktigt läskiga och samtidigt coola, var verkligen så som jag hade föreställt dem.

Jag har inte sett Teen Wolf så jag är inte sedan tidigare bekant med Dylan O´Brian men tyckte han passade perfekt som Thomas, han gjorde ett riktigt bra jobb. Ki Hong Lee var klockren som Minhoo och var min favorit i filmen. Thomas Brodie-Sanster som Newt var bra med, gillade honom mycket bättre i denna film än vad jag gillar honom som Jojen Reed i Game of Thrones. Totalt chockad över att han är 24 år! Ser så mycket yngre ut. I boken var Gally så mycket elakare än vad han var i filmen. Det fanns stunder i filmen som jag nästan tyckte synd om honom, i boken gillar jag honom inte alls. Annars är jag överhuvudtaget nöjd med skådespelarna och  tycker att de har gjort ett bra jobb med filmens casting.

Den uppenbara ändringen i filmen är att det inte var någon telepati mellan Thomas och Theresa, det kände jag faktiskt att jag saknade hade velat ha med det i filmen. Sedan tyckte jag även att det var synd att de inte hade med hur Thomas löser det stora pusslet. I boken samlas The Runners i en stuga för att skriva ner vad de har hittat i labyrinten under dagen utan de har ändrat om den scenen något. 
  
För att avrunda så tyckte jag att detta var en helt ok film med bra skådespelare samt bra och fina miljöer. Ska läsa andra boken så småningom också och kommer absolut att se andra filmen som kommer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.