torsdag 18 december 2014

Film: Gone Girl

Och så har jag äntligen sett denna film. Vad jag tyckte om boken kan ni se här.

Titel: Gone Girl 
Utgivningsår: 2014
Längd: 149 min
Skådespelare: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris 
Genre: Crime | Drama | Mystery | Thriller 
Betyg på IMDb: 8,2
Länk till IMDb

Handling: På Nick och Amy Dunnes femte bröllopsdag anmäler Nick sin fru saknad. Polisens utredning och en massiv mediacirkus drar igång och Nicks bild av ett lyckligt äktenskap blir allt mindre trovärdigt. Det dröjer inte länge innan hans lögner och underliga beteende får alla att ställa sig den obehagliga frågan: har Nick Dunne mördat sin fru?

Kommentarer: Jag tycker att filmen var väldigt trogen boken, jag kände inte att jag saknade något. Tyckte att de följde boken väldigt mycket till punkt och pricka. Med sina 149 minuter kändes det som att inte en enda minut kunde missas. Det har varit väldigt mycket skriverier om att man har ändrar slutet från hur det slutar i boken. Nu läste jag boken i juni månad men kan inte minnas att det skulle ha varit ett annorlunda slut i filmen motsvarande i boken?! Ni som både läst boken och sett filmen kanske kan påminna mig?

Jag gillar hur de skildrar Amy och Nicks relation från det att de träffas till det som kom att bli deras nutid. I vanliga fall är jag inte ett jättestort fan av flaskbacks och återblickar i filmer men här funkar det faktiskt otroligt bra.

Rosamund Pike är helt makalös fantastisk som Amy. Jag träffade henne på mitt jobb när hon var här i Stockholm och gjorde pr för Bondfilmen Die Another Day, hon har inte åldrats någonting alls, ser fortfarande fanatiskt ut. Och så var hon sjukt trevlig när jag träffade henne, otroligt ödmjuk och en av de mest sympatiska kändisar jag träffat genom mitt arbete. Hon passade som Amy otroligt bra och gjorde en makalös gestaltning. Blir inte alls förvånad om hon blir Oscars nominerad för sin insats. En scen som jag reagerade mycket på *markera för att läsa spoiler* var när hon var hemma igen och pratade med poliserna på sjukhuset. Varför duschade hon inte av sig innan hon fick på sig sjukhuskläderna? Varför gjorde hon det när hon kom hem? Man vill väl bli av med den mängd blod hon hade över sig på en gång? *slut på spoiler. 

Och så har vi Ben Affleck som Nick. Jag vet inte i vanlig ordning berörde han mig inte så mycket. Älskar honom i Armagedon och Pearl Harbor men efter det har hans skådespeleri varit si så där tycker jag. Han var helt ok i Gone Girl men kunde inte låta bli att tycka att han mest gick omkring och såg plufsig ut som om att han inte orkade med, kanske har att göra med att han byggde muskler inför den nya Batman filmen?! Kanske ska han hålla sig till att regisera filmer eller sig själv i filmer för när andra regisserar honom verkar det inte riktigt nå ända fram.

Den som däremot var en stor besvikelse är Neil Patrick Harris som jag annars gillar skarpt, älskar hans gestaltning av Barney Stinson i How I met your mother och gillar honom annars. Hans insats är riktigt, riktigt platt i Gone Girl, här pratar vi magplask.

Annars är jag väldigt nöjd med filmen och tyckte den var riktigt bra och kan verkligen rekommendera den.

4 kommentarer:

  1. Den filmen vill jag se! Jag funderar på att strunta i boken och bara titta på filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är riktigt bra men orkar du inte läsa den så följer filmen boken riktigt bra.

      Radera
  2. Den måste jag bara försöka se :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.