onsdag 17 september 2014

Vassa föremål av Gillian Flynn

Titel: Vassa föremål
Författare: Gillian Flynn
Förlag: Modernista - Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-7499-572-5
Original titel: Sharp objects
Språk: Svenska
Antal sidor: 279
Finns hos: Adlibris / Bokus 

********************************************************************************************************************
Handling: Efter en lång tids frånvaro är journalisten Camille Parker tillbaka i sin gamla hemstad. Hon är ditskickad av sin arbetsgivare - en tredje klassens Chicago-tidning för att rapportera om två unga flickors försvinnande. 

Camille är motvilligt inhyst i sitt föräldrahem, där hon på nytt konfronteras med sin distanserade mamma och den brådmogna trettonåriga halvsyster hon knappt känner. Hemsökt av mörka händelser ur det förflutna, och samtidigt bekymrad över det olustiga grepp hennes syster tycks ha om stan, brottas Camille med samma gamla behov av att bli accepterad som plågade henne under uppväxten.
När ledtrådar visar sig bli återvändsgränder identifierar sig Camille allt mer med de unga offren. Och till sist inser hon att hon inte har något val: Hon är tvungen att nysta upp sitt såriga förflutna om hon ska kunna klara sig ur den här hemkomsten med livet i behåll.
 ~Modernista.se~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Vassa föremål är Gillian Flynns debutbok och nu har den kommit ut i nyöversättning på svenska. Den första boken jag läste skriven av henne var Mörka platser, när jag hade läst den blev hon snabbt en ny favoritförfattare hos mig då jag verkligen gillade den boken. Även Gone Girl som jag läste i år älskade jag.

Innan jag började läsa Vassa föremål tänkte jag kommer hon lyckas imponera på mig även med denna bok. Och ja det kunde hon för jag tycker att även den här boken är riktigt bra, den är otroligt stark.

Det som jag gillar med Gillain Flynns böcker är att hennes karaktärer är så komplexa, de är inte perfekta och har sina brister minst sagt. De är skadade ändå in i själen och komplicerade. Hon är även en mästare på att skriva mörka historier där det börjar krypa i kroppen på mig, det är smutsigt, mörkt, tragiskt. Som hennes andra böcker är denna väldigt välskriven, hon skriver riktigt bra och det är svårt att lägga ifrån sig boken.

Med andra ord tycker jag Vassa föremål är en riktigt bra debut. Har man gillat Flynns tidigare böcker tror jag att man kommer att gilla även denna. Och har man inte läst något av henne än är det hög tid att göra det nu.

Betyg: 4 av 5.

Böcker jag läst av Gillain Flynn:
Mörka platser
Gone Girl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.