torsdag 25 september 2014

Järnkonungen av Julie Kagawa

Titel: Järnkonungen
Författare: Julie Kagawa
Förlag: Harlequin
ISBN: 978-91-6408-1148
Serie: Iron Frey #1
Original titel: The Iron King
Språk: Svenska
Antal sidor: 384
Finns hos: Adlibris / Bokus 

(Den här boken ingår i min Tre på Tre utmaning)

********************************************************************************************************************
Handling: Meghan Chase har ett hemligt öde ett som hon aldrig kunnat föreställa sig

Det har känts som att något varit lite udda med Meghan ända sedan hennes pappa mystiskt försvann tio år tidigare. Hon har aldrig riktigt passat in i skolan, eller i hemmet. När en mörk främling börjar betrakta henne på avstånd, och hennes bäste vän blir märkligt överbeskyddande, inser Meghan att något är på väg att hända.

Men hon hade aldrig kunnat gissa sig till sanningen: att hon är en mytisk älvkonungs dotter och en pjäs i ett blodigt krig. Meghan kommer nu att få reda på hur långt hon är beredd att gå för dem hon älskar, och för att stoppa en ondska som ingen magisk varelse någonsin vågat sätta sig upp emot.

Och hon kommer också att få veta hur det känns att finna kärleken i en ung prins som hellre vill se henne död än låta henne komma honom nära(less)
 ~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag köpte den här (köpte de tre första i denna serie) på årets bokrea då jag har varit nyfiken på denna serie ett tag. Det tog inte många sidor förens jag kom in i denna bok och överraskande fastnade. Det är i stort sett hela tiden ett högt tempo vilket jag faktiskt uppskattade. Det händer hela tiden någonting och Meghan är ute på ett äventyr av dess like.

Boken har många fantasifulla och härliga karaktärer, de är verkligen starka och vet vad de vill. Det jag gillade med huvudkaraktären Meghan var att hon var så stark i sig som person som hon var. Här var det inget mesig med henne, hon klarar sig själv och behöver ingen räddare i nöden. I många YA kan ibland själva kärleksbiten ta över kan jag tycka så det var riktigt skönt att läsa en bok där man inte fokuserar sig på kärleks delen och instant love. Min favoritkaraktär blev katten Grimalkin, gillade inte honom i början men det visade sig att han var en superb karaktär.

Det stod på baksidan av sidan att boken har blivit jämförd med Twilight. Men det tycker jag inte stämmer alls, den påminner inte alls om Twilight tycker inte att de hade något gemensamt.

Gillar verkligen denna värld som Julie Kagawa har skapat, tyckte om denna fantasy samt att läsa om älv riket jag har inte läst så många böcker om älvor och de fascinerar mig på något sätt. Sidorna innehåller spänning, mystik och magik, man blir hela tiden överraskad av alla händelser och karaktärer som dök upp. Jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen på denna serie.

Betyg: 3,5 av 5.

Böcker jag läst av Julie Kagawa:
De odödligas regler
De odödligas hunger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.