torsdag 29 maj 2014

Fasanjägarna av Jussi Adler-Olsen

Titel: Fasanjägarna
Författare: Jussi Adler-Olsen
Förlag: Bonnier Pocket
ISBN: 978-91-7429-318-0
Serie: Avdelning Q #2
Språk: Svenska
Antal sidor: 367
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Carl Mørck på Avdelning Q, polisens cold case-avdelning, får en ny mapp på sitt bord: år 1987 hittas ett syskonpar brutalt mördade i en sommarstuga. Polisens utredning pekar på att mördaren finns bland en grupp unga internatskolelever, som kommer från några av de rikaste familjerna i Danmark. Men bevisen är inte starka nog och utredningen läggs på is. Flera år senare erkänner en av de misstänkta att han låg bakom morden. Därmed anses brottet vara uppklarat. Men när Carl börjar gräva i materialet upptäcker han att något är galet.

Tillsammans med sin assistent Assad börjar Carl utreda kopplingen mellan den hemlösa Kimmie och tre av landets mäktigaste män. De letar desperat efter Kimmie eftersom hon har information som kan krossa dem. Kommer de att hitta henne? Och vill de verkligen det?
 ~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Den första boken i serien om avdelning Q Kvinnan i rummen älskade jag, tyckte den var så himla bra och Adler-Olsen blev snabbt en ny favorit författare. Det var med spänning jag såg fram emot att läsa fortsättningen, Fasanjägarna.

Fasanjägarna tyckte jag inte var lika bra som Kvinnan i rummet, det var en bra bok men jag kände att den inte kom upp i samma liga som första boken. Men det är spännande läsning, otäck och obehaglig är den också. Det är en annan vinkling på historien med oväntade upplösningar. Boken är välskriven med spännande miljöer.

Adler-Olsens karaktärer är levande, karaktärerna i denna bok är verkligen sjuka, författaren lyckades verkligen beskriva klassamhället och hur överlägset de manliga överklassen betedde sig. Något jag inte fick ihop, gänget har alla högt uppsatta positioner i arbetslivet och samhället. Men Kimmie trots en viss förmögenhet lever hon på gatan, frivilligt. Jag fick inte riktigt ihop det och varför hon gjorde det.
Carl Mörk är en karaktär som jag fastnar för och gillar starkt och för att inte tala om hans assistent Assad, han är helt underbar ser fram emot att lära känna honom mer i kommande böcker.

Som sagt inte lika bra som hans första bok men en bra deckare. Jag har resterande böckerna hemma som jag ser fram emot att läsa, det kommer jag göra mycket snart.

Betyg: 3 av 5.

Delar i serien:
1. Kvinnan i rummet
2. Fasanjägarna
3. Flaskpost från P
4. Journal 64

5. Marcoeffekten

3 kommentarer:

  1. En författare som jag inte läst ännu, men det kommer säkert så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verkligen rekommendera honom, riktigt bra författare.

      Radera
  2. Jag gillade den här, och nog förstår jag Kimmies situation, hon hade, uppfattade jag det som, ganska grava psykiska problem, och ingen som brydde sig tillräckligt mycket om henne för att hjälpa henne. Då är det lätt hänt att livet kantrar som det gjorde för henne. Jag gillar författarens sätt att låta oss följa med både offer, förövare och poliser i böckerna!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.