onsdag 9 oktober 2013

De odödligas regler av Julie Kagawa

Titel: De odödligas regler 
Författare:Julie Kagawa
Förlag: Harlequin - Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-640-7692-2
Serie: Blood of Eden #1
Original titel: The Immortal Rules
Språk: Svenska
Antal sidor: 464
Finns hos: Adlibris / Bokus / Harlequin 

******************************************************************************************************************
Handling: I en framtida värld styr vampyrerna. Människorna är föda. Och en person kommer att söka efter nyckeln till mänsklighetens räddning.

Allison Sekemoto håller sig vid liv i en vampyrstadsförort. På dagarna letar hon och hennes gäng efter mat. På nätterna är de maten.

Vissa dagar är Allies hat mot dem det enda som driver henne – vampyrerna som gjort människor till kreatur som de tömmer på blod. Fram till den natten då hon själv attackeras – och blir ett av monstren. För att överleva måste hon lära sig de odödligas regler, inklusive den viktigaste: Får du inget människoblod blir du snart galen.

Men så tvingas Allie fly ut i det okända, utanför stadsmurarna. Hon ger sig i lag med en tärd grupp människor som är på jakt efter en legend – ett botemedel mot den sjukdom som dödat nästan hela mänskligheten och skapat de rabiata, de galna varelser som hotar både människor och vampyrer. Och snart måste Allie bestämma sig för vad – och vem – hon skulle kunna dö för.

~Harlequin.se~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har läst många positiva recensioner om denna bok. Så jag gick in med för höga förhoppningar på boken. Det är inte så att jag inte gillade den men den levde helt enkelt inte upp till mina förväntningar.

Vi måste bara börja med att prata om Kanin! Jag skrattade högt både en och två gånger åt detta namn. Hur kan man döpa en vampyr till Kanin?! Jag kunde inte ta honom seriöst alls med det namnet, inte seriöst över huvudtaget. Är det någon som har läst denna bok på originalspråk? Heter han typ Rabbit då eller? När jag läser Kanin tänker jag på Kanin i Nalle Puh och inte en läskig vampyr, det funkar verkligen inte.

Jag tyckte att boken började bra och var väldigt spännande. Jag gillade den värld som Julie Kagawa tar oss till, gillade faktiskt hur det var vampyrerna som styrde världen och att människan i stort sett bara var födan och levde efter deras regler från dag till dag. Gillade att människan var så medveten om att vampyrerna fanns. Men någonstans i mitten hände något och jag kände att den blev lite småseg och jag tappade intresset något. Men sedan mot slutet hände något och den tog verkligen fart igen och blev sådär spännande som jag ville att den skulle vara.

Jag gillade slutet, gillade att det inte slutade med världens cliffhanger. Jag velade om jag ska fortsätta på denna serie då jag faktiskt känner mig nöjd med slutet. Men jag gillade ändå Allie som karaktär och jag är tillräckligt nyfiken för att se hur det kommer gå för henne. Så jag kommer fortsätta läsa serien. 


Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.