torsdag 31 oktober 2013

City of Glass av Cassandra Clare

Titel: City of Glass
Författare: Cassandra Clare
Förlag: McElderry Books
ISBN: 978-1-4169-7225-9
Serie: The Mortal Instruments #3
Språk: Engelska
Antal sidor: 541
Finns hos: Adlibris / Bokus 

(Denna bok ingår i min tre på tre utmaning hos Pocketlover)   

******************************************************************************************************************
Handling: To save her mother's life, Clary must travel to the City of Glass, the ancestral home of the Shadowhunters - never mind that entering the city without permission is against the Law, and breaking the Law could mean death. To make things worse, she learns that Jace does not want her there, and Simon has been thrown in prison by the Shadowhunters, who are deeply suspicious of a vampire who can withstand sunlight. 
 As Clary uncovers more about her family's past, she finds an ally in mysterious Shadowhunter Sebastian. With Valentine mustering the full force of his power to destroy all Shadowhunters forever, their only chance to defeat him is to fight alongside their eternal enemies. But can Downworlders and Shadowhunters put aside their hatred to work together? While Jace realizes exactly how much he's willing to risk for Clary, can she harness her newfound powers to help save the Glass City - whatever the cost? 

Love is a mortal sin and the secrets of the past prove deadly as Clary and Jace face down Valentine in the third installment of bestselling series the Mortal Instruments.
 ~Bokia.se~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Åh vad jag älskar denna serie. Den blir verkligen bara bättre och bättre. Som vanligt slängs man in i berättelsen i ett rasande tempo och precis som vanligt händer det mycket hela tiden.

City of Glass är min favorit i serien så här långt, verkligen älskade den. Tycker väldigt mycket om hur vi i denna bok fick resa till Idris och Alicante där vi får veta mer om staden som alla shadowhundeters bor och är ifrån.

* Spoiler* Och så ska vi prata om plot-twisten. Jag VISSTE väl att de inte var syskon på riktigt! Jag skrev t.o.m i min senaste recension av City of Bones att det är något som Valentine har kokat ihop. Och så rätt jag hade, jag kände verkligen på mig det i andra boken, det fanns verkligen inte att Jace och Clary skulle vara syskon på riktigt. *Slut på spoiler*

Så måste jag ju nämna de andra karaktärerna något. Jag tycker om relationerna mellan alla karaktärer. Magnus bara älskar jag så himla mycket. * Spoiler* Tycker även om hans relation till Alec, äntligen liksom, tog bara två böcker. Övriga karaktärer tycker jag också om och jag gillar hur de får mer utrymme i denna bok, Isabell är ju bara så himla cool och Simon, han tycker jag om så mycket i denna bok. * Spoiler* Btw är det någon som fattar varför Raphael ville döda honom? För det fattade verkligen inte jag. *Slut på spoiler*
 
Ska jag klaga på något så är det en jätte töntig grej, men kapitlen är för långa, jag vänjer mig aldrig att de är så långa i denna serie. Men detta är ju bara en liten petitess;)

Jag ska läsa fjärde boken nu i november (sista boken till min tre på tre utmaning), ser fram emot att läsa den trots att jag hade varit nöjd med att serien tog slut nu med City of Glass. Hoppas inte jag blir besviken på fjärde boken för jag tyckte att serien faktiskt känns färdig med denna bok samtidigt som jag ser fram emot att återkomma till denna underbara värld samt karaktärer.

Är ni ute efter en bra serie med ett högt tempo och tvister kan jag verkligen rekommendera denna serie.

Betyg: 5 av 5 .

Andra delar i serien:
1. City of Bones
2. City of Ashes
3. City of Glass
4. City of Fallen Angels
5. City of Lost Souls
6. City of Heavenly Fire

2 kommentarer:

  1. Tyckte också att City of glass var bäst i serien hittills. Har inte läst fjärde boken än, men är väldigt sugen på att göra det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag verkligen tokälskade denna tredje bok :) Jag ska läsa fjärde boken denna månad som en del av min utmaning. Roligt att komma tillbaka till denna underbara värld :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.