fredag 26 juli 2013

A tale of two cities av Charles Dickens




Titel: A tale of two cities 
Författare: Charles Dickens
Förlag: Pinguin Popular Classics
ISBN: 978-0-14-062358-1
Språk: Engelska
Antal sidor: 367
Finns hos: Adlibris / Bokus / Bokia
(Denna bok ingår i min klassikerutmaning

******************************************************************************************************************
Handling: "It was the best of times, it was the worst of times..." With these famous words, Charles
Dickens plunges the reader into one of history's most explosive eras - the French Revolution. 

From the storming of the Bastille to the relentless drop of the guillotine, Dickens vividly captures the terror and upheaval of that tumultuous period. At the center is the novel's hero, Sydney Carton, a lazy, alcoholic attorney who, inspired by a woman, risks his life on the bloodstained streets of Paris.
One of Dickens's most exciting novels, A Tale of Two Cities is a stirring classic of love, revenge, and resurrection.
 ~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Detta är andra boken jag läser av Charles Dickens. Jag har tidigare läst Oliver Twist när jag var yngre som jag tyckte väldigt mycket om. Jag vet inte riktigt vad det är jag förväntar mig av de klassiker jag har läst på sista tiden. Jo jag förväntar mig inte att de ska vara så sega som de är. De senaste månaderna har jag läst ett par klassiker som har varit riktigt sega och tagit på tok för lång tid att läsa ut. Men jag ska inte ge upp på dem ändå, jag ska fortsätta min klassiker utmaning för detta år.
A tale of two cities är en lärorik bok, med intressanta karaktärer. Men jag fann den ganska seg och långdragen. Dickens var dock väldigt duktig på att skriva, språket är levande och riktigt rikt.
Jag har ett par Dickens böcker hemma, så jag kommer absolut att ge honom en ny chans även fast inte denna bok blev någon favorit. 
Betyg: 2 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.