lördag 8 juni 2013

Persuasion av Jane Austen


Titel: Persuasion 
Författare: Jane Austen
Förlag: Pinguin Popular Classics
ISBN: 978-0-140-62054-2
Språk: Engelska
Antal sidor: 258
Finns hos: Adlibris / Bokus / Bokia

(Denna bok ingår i min klassikerutmaning

******************************************************************************************************************
Handling: Anne Elliot, at the age of nineteen, falls in love with Frederick Wentworth, a young man with no connections and only himself to recommend him. Persuaded by her great friend Lady Russell to break off their engagement Anne has ample opportunity to regret her decision.

Some years later, her father Sir Walter Elliot finds himself financially embarrassed and is forced to let the family home, Kellynch-hall. The new tenants prove to be Admiral and Mrs Croft, brother-in-law and sister to Wentworth, who has prospered and is now a captain. Although he and Anne are thrown into each other's company he still feels bitterness at her rejection. He becomes entangled with Louisa Musgrove while Anne receives the attentions of William Elliot, her cousin. Once again it seems as though happiness is about to elude them...

Persuasion, Jane Austen's last finished novel, is a brilliant satire and evocation of polite society, full of sharp perceptions on people and personal relations, especially love, and a celebration of the finer values in life.

 ~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Mina kommentarer kommer inte vara så positiva för denna bok. Detta är min första Jane Austen bok som jag läser.

Jag tyckte att denna bok var förfärligt tråkig. Jag hade helst av allt velat lägga ifrån mig den. Men jag led mig igenom den. Jag har en lista med 100 böcker man bör läsa och där är denna bok såklart med.
Jag vill gärna avsluta den listan utan att ge upp på en bok.

Tillbaka till Persuasion då. Som jag sa den var extremt tråkig. Jag hade hoppats på att det skulle vända men det gjorde det tyvärr inte. Jag bara läste och läste för att den skulle ta slut och jag skulle slippa dra ut på det hela.
 
Visst jag kan känna medlidande med huvudpersonen Anne. Men jag tyckte att boken var långdragen. Jag har ca 3-4 Jane Austen böcker stående i min olästa hylla. Jag kan inte direkt känna efter att ha läst denna bok att jag är så jättesugen på flera Austen böcker. Men jag kommer att ge henne en chans till så småningom.  
   
Betyg: 1 av 5.

2 kommentarer:

  1. Tror jag har läst alla Austens böcker (kan ha missat ngn, men...) och det här var den överlägset sämsta. Hon kan vara värd ett försök till, Pride and Prejudice och Mansfield Park är två av de bästa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Pride and Predjudice i bokhyllan. Hon kommer få en ny chans av mig en kollega sa att som första bok att läsa av henne att just Persuasion kanske var den sämsta att börja med. Så jag kommer absolut att ge henne en ny chans :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.