måndag 27 april 2020

Döden under ytan av Anne-Marie Schjetlein

Titel: Döden under ytan
Författare: Anne-Marie Schjetlein
Förlag: Bokfabriken
ISBN: 978-91-7835-095-7
Serie: Andreas Nylund #4
Antal sidor: 288
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Bokfabriken, stor tack!

Handling: Andreas och Stina väntar barn och allt borde vara frid och fröjd, men det är något som skaver. Andreas får inte den kontakt med Stina han förväntar sig och när hon plötsligt blir inlagd på sjukhus står han ensam med ansvaret för de fyra barnen. Vad är det Stina döljer och vad har Petra med det att göra? 

Samtidigt kommer en svårt skadad yngling in till akuten i Halmstad efter en motorcykelolycka. Andreas känner igen den medvetslöse pojken och ringer de chockade föräldrarna. När pojken en tid senare, uttorkad och svårt medtagen, återkommer till akuten, anar Andreas att det är någonting som inte stämmer. Varför dyker han upp igen? Ett mörkt familjedrama rullas upp, där skuld och hemligheter länge dolts. 

Kommentar: Fjärde delen i serien om kirurgen Andreas, detta är en serie jag verkligen gillar. I denna del får vi följa två parallellhandlingar, båda mycket spännande och medryckande. Det är en bra och fängslande psykologisk spänningsroman.

Författaren fångar sjukhusmiljö på ett så bra sätt, stressen, arbetsmiljön och tempot. Jag kan tänka mig att alla som arbetar i vården känner igen sig. Det är lagom mycket privata problem och fokus på den skadade pojken utan att något av dem tar över, bra med oväntade och intressanta vändningar.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.